Ossin Polle Pickup -projekti
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 429
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Ossin Polle Pickup -projekti
Ostin eilen toiselta klubilaiselta reilut viisi vuotta seisseen FSO 1500 Pickup E:n. Auto on liikkuvana varastoitu hyvin tuulettuvaan rakennukseen. Pitkään seissyttä autoa ei kenttäolosuhteissa viitsinyt lähteä yrittämään käyntiin, vaan auto haettiin trailerilla tallilleni.
Auto tyypillinen vuoden 1987 Polle, autossa on 5-vaihteinen vaihteisto, Polonezin moottori ja rekisteriotteessa maininta mahdollisuudesta käyttää erillistä lasikuitukoria (joka kauppaan ei valitettavasti kuulunut). Plussana Finlandia 2000 -kattoluukku, joka sopii Pollen tyyliin erinomaisesti.
Jonkin verran puuhasteltavaa riittää. Eilen aloitin projektin pesemällä Pollen, ihan kohtalaisen siisti yksilö kyseessä eikä ruostekaan ole pahasti päässyt autoa syömään. Tänään kävin ostamassa uuden akun, mutta moottori ei pyörinyt sillä. Tulpat irti ja ruiskaus öljyä joka sylinteriin, niin lähti pyörimään. Toivottavasti mitään pahempia vaurioita ei ole ehtinyt syntyä. Vaihdoin autoon myös uuden bensatankin ja kiinnityspannat, molempia saa esimerkiksi Sparetosta varsin kohtuuhintaan. Perimätieto kertoi, että auton alkuperäisestä tankista kulkeutui usein sakkaa tukkimaan polttoainesuodatinta, mikä on varsin kiusallinen ongelma.
Seuraavana luvassa perushuolto eli kaikkien nesteiden sekä jakohihnan vaihto, sen jälkeen autoa uskaltanee kokeilla käyntiin. Sytytystulpat olivat erinomaisessa kunnossa, niillä tuskin oli paljoa ajettu ennen auton jättämistä seisomaan. Renkaissa on hyvin pintaa, mutta yksi rengas vuotaa ja kaikkien renkaiden koko (175/70R13) sekä kantavuus (82) on alle vaaditun tason, joten tilasin autoon uudet renkaat.
Auto tyypillinen vuoden 1987 Polle, autossa on 5-vaihteinen vaihteisto, Polonezin moottori ja rekisteriotteessa maininta mahdollisuudesta käyttää erillistä lasikuitukoria (joka kauppaan ei valitettavasti kuulunut). Plussana Finlandia 2000 -kattoluukku, joka sopii Pollen tyyliin erinomaisesti.
Jonkin verran puuhasteltavaa riittää. Eilen aloitin projektin pesemällä Pollen, ihan kohtalaisen siisti yksilö kyseessä eikä ruostekaan ole pahasti päässyt autoa syömään. Tänään kävin ostamassa uuden akun, mutta moottori ei pyörinyt sillä. Tulpat irti ja ruiskaus öljyä joka sylinteriin, niin lähti pyörimään. Toivottavasti mitään pahempia vaurioita ei ole ehtinyt syntyä. Vaihdoin autoon myös uuden bensatankin ja kiinnityspannat, molempia saa esimerkiksi Sparetosta varsin kohtuuhintaan. Perimätieto kertoi, että auton alkuperäisestä tankista kulkeutui usein sakkaa tukkimaan polttoainesuodatinta, mikä on varsin kiusallinen ongelma.
Seuraavana luvassa perushuolto eli kaikkien nesteiden sekä jakohihnan vaihto, sen jälkeen autoa uskaltanee kokeilla käyntiin. Sytytystulpat olivat erinomaisessa kunnossa, niillä tuskin oli paljoa ajettu ennen auton jättämistä seisomaan. Renkaissa on hyvin pintaa, mutta yksi rengas vuotaa ja kaikkien renkaiden koko (175/70R13) sekä kantavuus (82) on alle vaaditun tason, joten tilasin autoon uudet renkaat.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 429
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Ossin Polle Pickup -projekti
Autoon vaihdettu tänään öljyt perään, vaihteistoon ja moottoriin. Jäähdytysjärjestelmä huuhdeltu ja nesteet vaihdettu. Lisäksi vaihdettu suodattimet ilmalle, polttoaineelle ja moottoriöljylle. Myös jakohihna ja tuulilasinpyyhkijät vaihdettu. Auto lähti remonttien seurauksena hienosti käyntiin ja ajelin sillä pihaa ympäri, tekniikka tuntuu pelaavan. Kardaanin tukikumi on heikossa hapessa, jäähdyttäjän puhallin ei lähde käyntiin, radio ei toimi, hätävilkut ei toimi ja pissapoika ei toimi. Yllättäen jarrut -- myös käsijarru -- tuntuu pelaavan hienosti eikä jarrut edes laahaa ihmeemmin.
Viat ovat kyllä kerrassaan pieniä, kardaanin tuki on onneksi sama kuin Ladassa, joten se on yleisesti saatavilla -- vaihtaminen on vaan sikäli ikävää, että sen ajattelin ulkoistaa. Ristinivelet kannattanee vaihtaa samalla.
Noita pieniä sähkövikoja ei tullut vielä ihmeemmin ihmeteltyä, jonkun verran sähköistä löytyy kotikutoisia kötöstyksiä, niiden entisöinnistä on hyvä lähteä liikkeelle.
Venttiilit voisi säätää
Viat ovat kyllä kerrassaan pieniä, kardaanin tuki on onneksi sama kuin Ladassa, joten se on yleisesti saatavilla -- vaihtaminen on vaan sikäli ikävää, että sen ajattelin ulkoistaa. Ristinivelet kannattanee vaihtaa samalla.
Noita pieniä sähkövikoja ei tullut vielä ihmeemmin ihmeteltyä, jonkun verran sähköistä löytyy kotikutoisia kötöstyksiä, niiden entisöinnistä on hyvä lähteä liikkeelle.
Venttiilit voisi säätää
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Re: Ossin Polle Pickup -projekti
Hienoa nähdä taas uusi projekti. Vaikuttaa myös melko helpolta proggikselta.
Asiallinen talli muuten. Peukut pystyyn siitäkin.
EDIT: Polonezin tankkia en Sparetolta löytänyt. Muuten olisi jo tilattu. Puolasta en vielä löytänyt lähettäjää.
Asiallinen talli muuten. Peukut pystyyn siitäkin.
EDIT: Polonezin tankkia en Sparetolta löytänyt. Muuten olisi jo tilattu. Puolasta en vielä löytänyt lähettäjää.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 429
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Ossin Polle Pickup -projekti
Joo, tähän mennessä mitään kovin fataalia ei ole löytynyt. Nostan hattua EHC-projektillesi, siinä on kulmakerroin kohdallaan!
Kiitos! Alkoi parkkipaikalla korjailu tympiä pidemmän päälle.
Omani ostin sieltä, mutta en nyt uudelleen hakemalla enää löytänyt. Nimarkilta löytyy: https://www.nimark.fi/buy/blic_6906001151004p/ tai Ebaystä: https://www.ebay.com/itm/FUEL-TANK-BLIC ... Sw0w5easYi
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 429
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Ossin Polle Pickup -projekti
Pollen venttiilit säädetty tänään, käyntiääni muuttui selvästi sivistyneemmäksi, vaikka onkin hieman julmempi kuin Polonezissa (Polle hieman kylmänä ryyppy vähän päällä). Lisäksi korjattu väärin säädetty ryyppyvaijeri ja kiinnitetty ryypyn merkkivalon kytkimen johto. Todettu lämmityslaitteen puhaltavan vain kahdesta suuttimesta (autossa yhteensä 7).
Todettu, että sulakkeen 1 takana olevat laitteet eivät toimi: Takalasinlämmitin, äänimerkki, jäähdyttimen puhallin. Sulake oli ehjä, mutta sulakepesästä 6 puuttui sulake (oikea etuvalo), jonka asentaminen poltti heti sulakkeen. Lisäksi havaittu tuulilasinpesimen moottori releistetyksi (lieneekö edes yli-insinöörisuunnitelluissa saksalaisissa?) ja pumppu sököksi -- jostain syystä pumpulle tulee reilun voltin jännite jatkuvasti? Vasemman puolen molemmat ajovaloumpiot sammuvat kun pitkät laittaa päälle -- oikea puoli toimii tällöin ok, ja molemmat puolet pelkillä lähivaloilla.
Todettu, että sulakkeen 1 takana olevat laitteet eivät toimi: Takalasinlämmitin, äänimerkki, jäähdyttimen puhallin. Sulake oli ehjä, mutta sulakepesästä 6 puuttui sulake (oikea etuvalo), jonka asentaminen poltti heti sulakkeen. Lisäksi havaittu tuulilasinpesimen moottori releistetyksi (lieneekö edes yli-insinöörisuunnitelluissa saksalaisissa?) ja pumppu sököksi -- jostain syystä pumpulle tulee reilun voltin jännite jatkuvasti? Vasemman puolen molemmat ajovaloumpiot sammuvat kun pitkät laittaa päälle -- oikea puoli toimii tällöin ok, ja molemmat puolet pelkillä lähivaloilla.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Re: Ossin Polle Pickup -projekti
Eihän se EHC ole mikä tahansa rivi-Polonez vaan klubin mannekiini.
Työtähän siinä on. Peltivelho arvioi, että peltien puolesta on valmista kuukauden sisällä. Kiire väheni koska Covid-19 ja Zlombol ei oikein täsmää.
Aina kun joku saa, vaikka Pollen, elvytettyä niin se on paljon kauempana paalista.
Miten muuten käyntiääni? Muistaakseni tuossa ikäluokassa pitäisi moottorien olla samoja. Tarkoitatko käyntiäänen sisälle kantautumista?
Jälleen EDIT: Nyt löytyi tankit. Tämänhetkisen Regmotin tilauksen (vesipumppu, tunkin korvakkeet ja takatuhkakuppien rungot) lähtee tankki tilaukseen. Kiitoksia.
EDIT2: Taas on keko osaa tilattu. Kyllä se siitä.
Työtähän siinä on. Peltivelho arvioi, että peltien puolesta on valmista kuukauden sisällä. Kiire väheni koska Covid-19 ja Zlombol ei oikein täsmää.
Aina kun joku saa, vaikka Pollen, elvytettyä niin se on paljon kauempana paalista.
Miten muuten käyntiääni? Muistaakseni tuossa ikäluokassa pitäisi moottorien olla samoja. Tarkoitatko käyntiäänen sisälle kantautumista?
Jälleen EDIT: Nyt löytyi tankit. Tämänhetkisen Regmotin tilauksen (vesipumppu, tunkin korvakkeet ja takatuhkakuppien rungot) lähtee tankki tilaukseen. Kiitoksia.
EDIT2: Taas on keko osaa tilattu. Kyllä se siitä.
Viimeksi muokannut Rimmed762, 15 Touko 2020 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 429
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Ossin Polle Pickup -projekti
Tarkoitin tuota videossa kuultua venttiilimelua, mutta se asettui venttiilien säädöllä ihan siististi. Polleen kyllä kaikki mahdolliset melut kantautuvat sisälle ihan eri malliin kuin Polonezissa, tuossa tuotekehitys todella näkyy.
Tutkittu sulakerasiaa ja havaittu, että johtojen järjestys ei vastaa alkuperäistä. Pitänee aloittaa entisöimällä sulakerasia. Tuulilasinpesin heräsi henkiin vaihtamalla tilalle uusi pesimen pumppu. Ainakaan oikeanpuoleiselle äänitorvelle asti ei tule sähköä äänimerkinantopainiketta painaessa.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 429
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Ossin Polle Pickup -projekti
Havaittu, että Pollessa on todella monta erilaista mahdollista kytkentäkaaviota: http://forum125p.pl/viewtopic.php?f=39&t=251. Autossa on oikosulku kelta-mustassa johdossa mutta jossain vaiheessa koko johtosarjaa on "korjattu" vähän enemmänkin. Parempi ehkä lähteä entisöimään johtosarjaa alkuperäisasuun, niin ne oikeat viatkin löytyvät. Ainakin töötti toimii, toisin kuin alun perin vaikutti. Tosin sähkönsyöttö sille sulakerasialla on pimeänä. Lisäksi kelta-musta on oikosulussa, mikä käyttää erinäisiä mukavuusvarusteita kuten tuulilasinpesintä, joka tuossa ratkaisussa on releistetty...
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 429
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Ossin Polle Pickup -projekti
Pollen sähköjä entisöity asiantuntijan toimesta, nyt kaikki paitsi radio pelaa. Katsastusta voisi yrittää seuraavaksi, sen jälkeen ensisijaisehkona uusimiskohteena kardaanin kuminivel.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Re: Ossin Polle Pickup -projekti
Pollehan etenee vauhdilla.
Ei muuta kuin konttorille näyttämään.
Ei muuta kuin konttorille näyttämään.