Harkinnassa...

FSO-keskustelua joka ei muihin luokkiin sovi
Solidaarisuus
Viestit: 3
Liittynyt: 16 Huhti 2009 11:35

Harkinnassa...

Viesti Kirjoittaja Solidaarisuus » 16 Huhti 2009 11:48

Moron kaikille!

Päätin kirjautua kun olisi mietinnässä Polskin hankinta. Oikeestaan soitin eräälle taholle ihan muusta autosta kun näin ilmotuksen mutta jo lopettaessamme puhelua hän keksi että olisin kiinnostunut Polskista. No nyt se kummittelee mielessä ja voi olla voi olla...

Eli taisi olla -78 tai -79 mallia ja 1.3 koneella. Ajettu reipas 80 tuhatta ja seissy kuivassa reilun kymmenen vuotta. Nykyinen omistaja on toinen. Lähinnä hankita matka askaruttaa. Uskaltaako Puolan ihmeen tuoda noin pitkän ajan jälkeen ajamalla kotiin ja kestääkö se ajoa miten paljon. Siis seisonnan jäljiltä.Tarkoitus olisi jos sillä muutaman kerran näyttäisi naamaa kylällä kesän aikana ja vaikka Masoniemessä kun ei tota matkaa oo sinne kun alta 80.

Autoa kauppaava henkilö kertoi että on ajellut sillä tallin pihalla eli se on liikkunut ja käynyt vaikka paikallaan on ollutkin. Innostus olisi kova mutta pitäisi miettiä hinaako vai ajaako. Asun Kangasalla ja Polski on täältä 300 km.

Ja jatkoa. Mitkä olisi kriittisimmmät kohteet jos se hankittua tulee.

Eli valaiskaa unelmoivaa. Mukavaa kevättä kaikille.

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 363
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Harkinnassa...

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 16 Huhti 2009 12:33

Solidaarisuus kirjoitti:Eli taisi olla -78 tai -79 mallia ja 1.3 koneella. Ajettu reipas 80 tuhatta ja seissy kuivassa reilun kymmenen vuotta. Nykyinen omistaja on toinen. Lähinnä hankita matka askaruttaa.
Kuulostaa hienolta löydöltä! 1.3 on nykyisin erittäin harvinainen versio. Mahtaako autosta olla kuvia?
Solidaarisuus kirjoitti:Autoa kauppaava henkilö kertoi että on ajellut sillä tallin pihalla eli se on liikkunut ja käynyt vaikka paikallaan on ollutkin. Innostus olisi kova mutta pitäisi miettiä hinaako vai ajaako. Asun Kangasalla ja Polski on täältä 300 km.
Tämä ei vielä hirveästi kerro auton kunnosta. Itse pelaisin varman päälle ja lähtisin ajamaan vasta kun auto on tarkastettu kaikin puolin toimivaksi. Toisaalta jos yksilö on selvästi kunnossa ja on selvää että mm. nesteet pysyvät sisällä niin mikäpä siinä ajellessa.
Solidaarisuus kirjoitti:Mitkä olisi kriittisimmmät kohteet jos se hankittua tulee.
Ruoste on paha uhka Polskissa (katso erityisesti kynnyskotelot). Vaihteistoa koskee samat ongelmat kuin Polonezilla, synkronointi pettää yms. Moottorin mekaaninen kunto (jakoketjun kunto erityisesti) kannattaa myös tutkia. Käsijarru oli aikoinaan suurin hylkäysaihe katsastuksessa ellen vallan väärin muista (80-luvun tilastojen mukaan).

Polskissa ei onneksi ole transistorisytytystä joten todennäköiset sähköviat eivät lamauta käyntiä.

Solidaarisuus
Viestit: 3
Liittynyt: 16 Huhti 2009 11:35

Re: Harkinnassa...

Viesti Kirjoittaja Solidaarisuus » 16 Huhti 2009 12:52

Kyllä se kuulosti ihan rehtiltä kaverilta. Lupasi kuvia lähiaikoina. Oli alkuun ostanut sen ja ajanutkin jonkun aikaa. Sitten Iiro Viinanen keksi ylimääräisen autoveron niin ei enää raaskinu sitä toista tarraa hakea. Jonkun pienen hitsihomman oli joskus tehnyt mutta omien sanojensa mukaan on seurannut ettei ainakaan mitään pikaisesti hajoavaa näy. Tarkoitus oli museotarkastusta silmällä pitäen mutta kun tulee ostettua kaikkea muuta kivaa niin joku aina unohtuu.

Seisontajarrut ja vaihteistot on ollut aina itäautojen heikkoja paikkoja. Itselläni oli jonkin aikaa Lada ja siinä oli etenkin pakkasaamuina hyvä tietää miten oikeasti vaihdetaan. Noh, onneksi on toi ammattikortti niin ei vielä ole laatikkoa löytynyt mistä ei rutinoita saisi pois. Ainoa jos koko laatikko junttaa, niinkin on joskus käynyt.

Itse asiassa tuntuu että tätä autoa ei ollut edes tarkoitus myydä ellei löydy riittävän innokasta ostajaa.

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 363
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Harkinnassa...

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 16 Huhti 2009 13:02

Solidaarisuus kirjoitti:Seisontajarrut ja vaihteistot on ollut aina itäautojen heikkoja paikkoja. Itselläni oli jonkin aikaa Lada ja siinä oli etenkin pakkasaamuina hyvä tietää miten oikeasti vaihdetaan. Noh, onneksi on toi ammattikortti niin ei vielä ole laatikkoa löytynyt mistä ei rutinoita saisi pois. Ainoa jos koko laatikko junttaa, niinkin on joskus käynyt.
Mitä itse olen Ladalla ajanut niin vaihteisto on kyllä Ladassa paljon parempi kuin FSO:ssa. Kuitenkaan en ole täysin jumiutuneeseen FSO:n vaihteistoon törmännyt. Rutinoitta voi kuitenkin varsin helposti ajella kun käsittelee vaihdekeppiä ohjeen mukaan eli riittävän hitaasti.

Seisontajarrussa ongelmana on tosissaan se, että se vaikuttaa suoraa takajarrulevyihin.

Solidaarisuus
Viestit: 3
Liittynyt: 16 Huhti 2009 11:35

Re: Harkinnassa...

Viesti Kirjoittaja Solidaarisuus » 17 Huhti 2009 20:38

Niin into mahdolliseen Polskin hankintaan on jo lapsuusvuosilta. Täytyy joskus kysellä lisää ja kertoa tänne. Äitin serkulla oli punainen ehkä -89 mallinen ja ennen sitä ja taisivat olla osin yhtäaikaa valkoinen missä oli oranssin kirjava FSO Polonez teksti helmoissa. Ja oliko vinyylikatto, en muista. Se oli joku vanhempi 80- luvun alusta ja joku erikoismalli. Lisäksi äitin serkulla oli hyvät kontaktit FSO:hon työn puolesta. Hän myi niitä Vammalassa.

Äitin kaksi enoa entisinä SKDL:n kaupunginvaltuutteina kunnostuivat taas valkoisen ja harmaan kanssa. Molemmat n. -87-89 tienoilta. Toinen "lahosi" ja toisen kohtalosta en ole varma. Ja aikaisemmin toisella oli Polski semmoinen "hernerokan" värinen. Se on paalattu valitettavasti.

Ei kamalan tärkeetä ja mielenkiintoista tietoa mutta jos saan joskus jotain sukulaisista irti niin koitan kertoa tännekkin.

Vastaa Viestiin