Sivu 2/11

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Lähetetty: 04 Elo 2009 16:18
Kirjoittaja FSO-Ossi
Pilvisen mutta sateettoman päivän kunniaksi noudatin käyttöohjekirjan neuvoa ja pesin ja vahasin auton sekä käsittelin muoviosat. Auton ulkoasu parani mielestäni roimasti, nyt kelpaa mennä Idän Ihmeisiin!
vahaus1.jpg
vahaus1.jpg (54.27 KiB) Katsottu 18471 kertaa
vahaus2.jpg
vahaus2.jpg (73.9 KiB) Katsottu 18468 kertaa
Kulutuskin tuli laskettua. Enimmäkseen maantieajoa sisältäneen 320km ajon aikana kulutukseksi vakiintui 8,0 l/100km. Ei lainkaan paha 1960-luvun moottoritekniikalla varustetulle varsin kookkaalle autolle.

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Lähetetty: 06 Elo 2009 18:52
Kirjoittaja FSO-Ossi
Vaihdoin eilen uutta palikkaa virranjakajaan ja säädin sytytyksen. Menin autolla Moottorikahvilaan Sipooseen erään toisen SEV-autokerhon kokoontumiseen. Matkalla oli havaittavissa nakutusta rasituksessa, joten Moottorikahvilalla korjasin erityisesti Walorantojen ystävällisellä avustuksella sytytystä paremmin kohdalleen. Nyt auto käy nakuttamatta kaikissa tilanteissa, joskin kaikista paras räväkkyys tehosta hävisi. Tärkeämpää minulle on kuitenkin moottorin kestävyys kuin ylinopeuden ajaminen, lienenköhän koskaan painanut kaasupoljinta yli puolenvälin? ;)

Paluumatkan kruunasi vielä se, että takanani ajaneen Puolan kilvissä olevan auton kartturi otti varsin runsaasti autostani kuvia ja matkustajat olivat varsin ihmeissään ainakin ilmeestä päätellen kun ohittivat Poloneesiani. 8-)

Nyt uskon että niin auton luotettavuus kuin ulkoasukin on sopiva idän ihmeiden edustuskäyttöön. Tietenkin tarkoituksena on vielä hieman siistiä ulkoasua - kyseessä on kuitenkin lähinnä pölyjen pyyhintä, isot operaatiot taitavat olla takana päin.

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Lähetetty: 10 Elo 2009 20:14
Kirjoittaja FSO-Ossi
Kävin Polonezilla Idän ihmeet-tapahtumassa. Matka oli noin 550km etupäässä moottoritietä. Paluumatkalla Nurmijärven kohdalla voimansiirto otti kipeetä ja kävi ulvomaan, olisikohan öljy vähissä? Pitää tutkia asiaa viimeistään määräaikaishuollossa.

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Lähetetty: 01 Syys 2009 15:58
Kirjoittaja FSO-Ossi
Hain auton tänään määräaikaishuollosta. Huollossa olivat pistäneet jotain täyssynteettistä öljyä, olisi pitänyt muistaa toivoa tehtaan suositusten mukaista öljyä. No, kaipa se täyssynteettiselläkin toimii. Vetopyörästön etustefa oli vuotanut leijonanosan öljyistä pois ja siitä johtui pyörästön ulina. Öljyn lisäykselläkään se ei parantunut joten luvassa on remonttia sillä suunnalla. Talven aikana varmaan hankin Puolasta uudet palikat vetopyörästöön ja vaihdan talven jälkeen sopivammat öljyt moottoriin, olkoon nyt talven yli noilla täyssynteettisillä, varmaan ihan hyvät varastointiöljyinä.

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Lähetetty: 07 Syys 2009 16:34
Kirjoittaja FSO-Ossi
Auto on ollut paikoillaan määräaikaishuollosta asti. Tänään katselin vetopyörästön alle, siellä oli reippaanpuoleinen lätäkkö öljyä. Taidan pistää auton jo nyt talviseisontaan koska ei kuivalla perällä kannata ajaa. Pääkaupunkiseudun paikalliskokoontumiseen pitää kehittää jotain muuta (FSO-)kalustoa. :cry:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Lähetetty: 07 Huhti 2010 16:49
Kirjoittaja FSO-Ossi
Orkkisklassikko on taas herätetty talviunilta. Koska perä lie jo menetetty, olen ajellut autolla nyt muutaman päivän ja nauttinut sen tuomasta mukavuudesta. Vetopyörästökään ei juuri ulise, mutta pitää iskeä sinne ehjiä osia kunhan niitä jostain löytää.

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Lähetetty: 12 Huhti 2010 16:49
Kirjoittaja FSO-Ossi
Kävin katsastamassa auton. Äänimerkin toimimattomuudesta korjauskehotus, muuten mukavasti vuosi ajoaikaa.

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Lähetetty: 18 Touko 2010 16:15
Kirjoittaja FSO-Ossi
Vaikka talviseisonnan jälkeen jarrut tuntuivat toimivan mukavasti, vanha tuttu jumitustaipumus alkoi taas vaivaamaan vasenta etupyörää. Lämmöt varmaan olivat olleet korkealla kun laakerikin iskenyt rasvansa pitkin vannetta. :shock: Classic Motor Show-tapahtuman yhteydessä tuli havaittua tämä rasvanlento-ongelma.

Tänään herkistelin etupyörien jarrut ja vaihdoin uudet rasvat vasempaan laakeriin. Mitään välyksiä tai muuta klappia ei ollut havaittavissa. Koeajolla auto liikkui kevyesti, oletettavasti vika olikin vain jarrun laahaamisessa jarrutuksen jälkeen.

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Lähetetty: 12 Kesä 2010 21:39
Kirjoittaja FSO-Ossi
Polonezini noteerattiin Klassikot-lehden Classic Motor Showta käsittelevässä artikkelissa yhdellä kuvalla. Myös FSO-klubi mainittiin, kiitos klubitarran. Mukavaa, kun harrastelehdissä näkee Polonezia aina silloin tällöin, vastahan viime vuonna Espoon toisen FSO-harrastajan käyttö-Polonez oli Mobilistissa bongattuna.

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Lähetetty: 19 Kesä 2010 17:57
Kirjoittaja FSO-Ossi
Kävin vähän maakuntamatkailemassa Orkkisklassikolla. Samassa yhteydessä tuli kokeiltua Polonezin autosuunnistusominaisuuksia - ja todettua ne ensiluokkaisiksi. Autokuntani oli kilpailun ehdottomasti nopein.