Ossin Polle Pickup -projekti
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 429
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Ossin Polle Pickup -projekti
Polle katsastettu. Ensisijainen korjauskohde tuo kardaanin tukikumi ja lepattavat sivupeilit. Noin 100 km ajelulla auto parani kilometri kilometrilta, kyllä auto tykkää siitä, että sillä ajetaan. Pakko myöntää, että alkuun tuo tuntui melko kamalalta hökötykseltä kaikkine meluineen ja tärinöineen. Onneksi osa tärinöistä poistui n. 10 km ajon jälkeen tapahtuneen kolahduksen jälkeen, kolahduksen syy jäi mysteeriksi. Voimansiirron ulina väheni selvästi ajossa, ehkäpä uudet öljyt laatikossa ja perässä huuhtelivat jotain väärässä paikassa olevaa sakkaa pois. Paluumatkalla meno maistui jo hienosti, joko totuin Pollen omituisuuksiin tai tuo vetreytys auttoi.
Radioantenni katkesi, pitää korjata se kunhan saa radionkin toimimaan. Sähköä radio saa, mutta mitään ei tapahdu.
Radioantenni katkesi, pitää korjata se kunhan saa radionkin toimimaan. Sähköä radio saa, mutta mitään ei tapahdu.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 429
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Ossin Polle Pickup -projekti
Lisäksi asennusjonossa alkuperäiset turvavyöt (nykyiset sekalaista sarjaa), alkuperäinen NOS-peruutusvalo ja ikkunanveivi kuskin oveen.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 429
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Ossin Polle Pickup -projekti
Kardaani laitettu alle ja varmistettu, että voimansiirtroöljyt ovat pysyneet sisällä (ovat, perän etustefa vähän hikoilee, mutta ei merkittävissä määrin) ja kiinnitetty irronneet pakoputken etummaisen äänenvaimentimeen tuet. Ajomukavuudessa tapahtui todella iso harppaus parempaan. Auto on nyt käytännössä vapaa ei-toivotuista värinöistä.
Lämmityslaitteen säätimet eivät oikein toimineet, liikerata vivuilla on lyhyt ja ilmaläppä ei sulkeutunut. Syylliseksi paljastui lämmityslaitteen kennon päällä olleet pesänrakennustarpeet, lehtiä, oksia, heinää ym. biomassaa tuli siivottua pois noin ämpärillinen. Samalla voideltu ja herkistelty vaijerien käyttämät toimilaitteet, vähän kyllä pelkään että seuraavaksi pääsee vaihtamaan lämmityslaitteen hanaa... Mutta nyt ilmaläppä menee kiinni ja lämmönsäätö vaikuttaa toimivan ainakin jotenkin.
Lisäksi vaihdettu edellisessä postauksessa mainitut peruutusvalo, ikkunanveivi ja turvavyöt. Turvavöiden asennus olikin vähän erikoinen, sekä lannevyön että kelan kiinnitys oli saman pultin alla, uskoakseni noiden kiinnityspisteiden tulisi olla erilliset kuorman jakautumisen näkökulmasta.
Koska auton lattiat olivat täynnä jonkun eläimen entistä kotia, tuli auto imuroitua ja pyyhittyä sisältä. Penkit ja lattiamatto pitää vielä pestä verhoilupesurilla, että niistä saa hyvät.
Lämmityslaitteen säätimet eivät oikein toimineet, liikerata vivuilla on lyhyt ja ilmaläppä ei sulkeutunut. Syylliseksi paljastui lämmityslaitteen kennon päällä olleet pesänrakennustarpeet, lehtiä, oksia, heinää ym. biomassaa tuli siivottua pois noin ämpärillinen. Samalla voideltu ja herkistelty vaijerien käyttämät toimilaitteet, vähän kyllä pelkään että seuraavaksi pääsee vaihtamaan lämmityslaitteen hanaa... Mutta nyt ilmaläppä menee kiinni ja lämmönsäätö vaikuttaa toimivan ainakin jotenkin.
Lisäksi vaihdettu edellisessä postauksessa mainitut peruutusvalo, ikkunanveivi ja turvavyöt. Turvavöiden asennus olikin vähän erikoinen, sekä lannevyön että kelan kiinnitys oli saman pultin alla, uskoakseni noiden kiinnityspisteiden tulisi olla erilliset kuorman jakautumisen näkökulmasta.
Koska auton lattiat olivat täynnä jonkun eläimen entistä kotia, tuli auto imuroitua ja pyyhittyä sisältä. Penkit ja lattiamatto pitää vielä pestä verhoilupesurilla, että niistä saa hyvät.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 429
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Ossin Polle Pickup -projekti
Verhoilupesu ja vahaus tekivät hyvää auton ulkoasulle. Valitettavasti kuvia ei tullut otettua.
Ensimmäinen varsinainen vikakin ilmeni, n. 90 km/h nopeudessa tuli kaksi kovaa nykäisyä jonka jälkeen matka taittui melko nahkeasti, ryyppy päällä paremmin. Bensasuodatin oli tukossa. Vaihdoin suodattimen, mutta meno ei siitä parantunut. Ajelin hissuksiin takaisin tallille n. 100 km, juuri sopivasti n. 2 km ennen kohdetta eräässä kuopassa auton toiminta palasi täysin normaaliksi. Olisi kiva tietää, mikä oli vikana. Varsinaisessa vianetsinnässä ei paljastunut kuin yksi liitoksestaan hieman vuotava alipaineletku (vaihdettu ehjä tilalle) ja pieni imuvuoto kaasarin ja imusarjan välisessä laipassa (kiristetty mutterit, olivat kyllä aika hyvin kiinni). Sytytystulpat olivat pikkuisen laihalla käyvän näköiset, mutta suurin piirtein ok. Tuon tyyppiset pikkuongelmat eivät kyllä aiheuta noin valtavia ongelmia, osalla matkaa mitään kaasuun vastaavuutta ei ollut ellei pitänyt ryyppyä päällä. Nyt auto taas toimii, mutta joku piilevä vika tuolla on taustalla.
Ensimmäinen varsinainen vikakin ilmeni, n. 90 km/h nopeudessa tuli kaksi kovaa nykäisyä jonka jälkeen matka taittui melko nahkeasti, ryyppy päällä paremmin. Bensasuodatin oli tukossa. Vaihdoin suodattimen, mutta meno ei siitä parantunut. Ajelin hissuksiin takaisin tallille n. 100 km, juuri sopivasti n. 2 km ennen kohdetta eräässä kuopassa auton toiminta palasi täysin normaaliksi. Olisi kiva tietää, mikä oli vikana. Varsinaisessa vianetsinnässä ei paljastunut kuin yksi liitoksestaan hieman vuotava alipaineletku (vaihdettu ehjä tilalle) ja pieni imuvuoto kaasarin ja imusarjan välisessä laipassa (kiristetty mutterit, olivat kyllä aika hyvin kiinni). Sytytystulpat olivat pikkuisen laihalla käyvän näköiset, mutta suurin piirtein ok. Tuon tyyppiset pikkuongelmat eivät kyllä aiheuta noin valtavia ongelmia, osalla matkaa mitään kaasuun vastaavuutta ei ollut ellei pitänyt ryyppyä päällä. Nyt auto taas toimii, mutta joku piilevä vika tuolla on taustalla.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Re: Ossin Polle Pickup -projekti
Kuinka paljon säätöä tukilaakerin reijät tarvitsevat?
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 429
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Ossin Polle Pickup -projekti
Luokkaa 5 mm molempia reikä pitää siirtää lähemmäs toisiaan.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 429
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Ossin Polle Pickup -projekti
Auton käynti on ollut vähän vaihtelevaa, keskimäärin ihan OK, mutta toisinaan tuntuu vähän laiskalta ja kaasuun vastaavuus heikolta -- toisinaan taas vääntöä on hyvin ja meno maistuu. Jostain syystä silloin, kun tehoa on tarjolla, oikein hakemalla saa nakutusilmiön esiin. Tulppien perusteella seos ei ihan metsässä ole, mutta joku ilmiö tuossa nyt riivaa. Ongelma ei sinänsä satunnaista ajelua haittaa, mutta vähän se kyllä tympii.
Peruuttaessa kuulunut ääni paikannettu oikeaan takajarrukilpeen, sen neljästä kiinnitysruuvista oli jäljellä vain yksi. Johtuen vähän haastavasta jarrukilven pehmeystilanteesta päädytty vetämään alareuna niitillä kiinni.
Autoa myös entisöity, laitettu kiinni Lada_Jussin aarrekammiosta löytyneet alkuperäiset lampunpesurin sulat ja yritetty elvyttää pumppuja. Neste tulee, mutta pyyhkijöiden liike puuttuu. Hökötyksen rakenne on sikäli arveluttava, ettei tämä suurena yllätyksenä tullut.
Peruuttaessa kuulunut ääni paikannettu oikeaan takajarrukilpeen, sen neljästä kiinnitysruuvista oli jäljellä vain yksi. Johtuen vähän haastavasta jarrukilven pehmeystilanteesta päädytty vetämään alareuna niitillä kiinni.
Autoa myös entisöity, laitettu kiinni Lada_Jussin aarrekammiosta löytyneet alkuperäiset lampunpesurin sulat ja yritetty elvyttää pumppuja. Neste tulee, mutta pyyhkijöiden liike puuttuu. Hökötyksen rakenne on sikäli arveluttava, ettei tämä suurena yllätyksenä tullut.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 429
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Ossin Polle Pickup -projekti
Pitänee kohta laittaa Polle pilttuuseen, että kilometrit jakautuisivat näille FSOille edes suurin piirtein tasan... Mutta Pollella kun on niin mukava päästellä!
Tekniikassa vielä seuraavaa laitettavaa:
- Perän etustefa vuotaa hieman
- Laatikko vuotaa jostain vähän öljyä
- Bensamittari ei toimi
- Mittarivalot ja ajovalojen merkkivalo ei toimi
- Ajovalonpyyhkimien sulat eivät liiku
- Lämppärin hana tiputtaa muutaman tipan kuumalla kelillä
- Aiemmissa viesteissä kuvattu hyvin satunnainen käyntihäiriö
Tekniikassa vielä seuraavaa laitettavaa:
- Perän etustefa vuotaa hieman
- Laatikko vuotaa jostain vähän öljyä
- Bensamittari ei toimi
- Mittarivalot ja ajovalojen merkkivalo ei toimi
- Ajovalonpyyhkimien sulat eivät liiku
- Lämppärin hana tiputtaa muutaman tipan kuumalla kelillä
- Aiemmissa viesteissä kuvattu hyvin satunnainen käyntihäiriö
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 429
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Ossin Polle Pickup -projekti
Kävin kaivamassa toisesta aarrevarastostani sekalaisia FSO-osia. Löysin sieltä myös kuljettajan puolen pakettihyllyn, joka Pollestani puuttui. Nyt siltäkin osin näyttää hyvältä. Tosin, jos totta puhutaan, en ihan ymmärrä tuon hyllyn funktiota, siihen ei kyllä mahdu juuri mitään, kun sähköjohtoja ym. rojua on tiellä.
Tämä sai huonoja vaikutteita vieruskaveriltaan ja alkoi myös vuotamaan pakoputkestaan, tällä kertaa etupöntön takapäästä. Koska viimeinen varaosa meni toiseen FSO:hon, sai tämä uuden osan sijaan riisisuklaalaatuista hitsisaumaa. Hitsaaminen ei ikinä ole ollut minun juttuni, ja sen kyllä jäljestä näkee.
Ongelma
Ratkaisu(?)FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 429
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Ossin Polle Pickup -projekti
Pakoputkipatentti on tuntunut kestävän. Polle tiputteli alleen peräöljyä ihan havaittavasti eräällä välipysähdyksellä, mutta ei kummemmin sen jälkeen -- koko ajan perä on ollut kostea, mutta mitään isoa vuotoa ei aiemmin ole ollut havaittavissa. Tarkastin tilanteen ja lisäsin n. 1,5 desiä peräöljyä. Pitää seurata tilannetta, etustefa lienee vuodon syypää.
Otin autosta myös "huippusuositulle" YouTube-kanavalleni "kylmä"käynnistysvideon.
Otin autosta myös "huippusuositulle" YouTube-kanavalleni "kylmä"käynnistysvideon.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.