FSO 125p / Polonez takajarrusatulan huolto
FSO 125p / Polonez takajarrusatulan huolto
Tämä satula (vasen) olikin jo huollon tarpeessa. Käsijarrun vipu liikkui kevyesti ja ajattelin kaiken olevan puhdistusta vaille kunnossa. Ei aivan. Belleville-jouset olivat kappaleina. Osiksi vaan koko systeemi ja kunnon huoltoa.
Viimeksi muokannut Rimmed762, 11 Touko 2024 23:29. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Takajarrusatulan huolto
Käyttötangossa on myös uusi tiivistekumi paikoillaan. Yleensä rasvaan tiivisteet mutta tuonne pohjalle en laittanut rasvaa. Rasvaan ulkopinnan asennuksen yhteydessä jotta kumi pysyisi varmemmin urassaan asennuksen ajan.
Torstaina saattaa tulla paketti Puolasta ja pääsen jatkamaan töitä. Puuttuvat jouset estävät kokoonpanon toistaiseksi.
Re: Takajarrusatulan huolto
Tarvikenippa on huomattavasti pidempi kuin alkuperäinen. Yllättävää, positiivisesti, kyllä kierre oli oikea ja istui hyvin. Autofrei Seinsan etujarrujen korjaussarjassa on välillä ollut liian isoja nippoja. Kierre sinänsä on ollut oikea mutta jos asennus onnistuu ainoastaan banjopultin tilalle niin aika hyödyttömiä Poloneziin ovat.
Re: Takajarrusatulan huolto
Vivusto paikoillaan. Kiilan "lihavampi pää" kohti mäntää. Asennuksessa puristin rustuukilla tankoa sisään jotta sain käyttövivun asennettua. Etupään suojasin vanhalla villalla jotta toisen pään puristus ei vahingoittaisi satulaa.
Kannattaa muistaa asentaa suojakumi tankoon ennen asennusta.
Kun kaikki olivat paikoillaan laitoin päätyyn vähintään riittävästi rasvaa. Rasvan tarkoitus on käsittääkseni lähinnä suojata osat korroosiota.
Re: Takajarrusatulan huolto
Loppumetreillä asetin pölysuojan ja kiersin männän loppuun. Männän päädyssä oleva ura ilmausnipan puolelle.
Lopuksi vielä nippusiteellä kiristin kumin hyvin paikoilleen. Kokeilin, että mekanismi toimii ja toimihan se.
Omasta mielestäni asennusvalmis. Ehkä vielä kiillotusta liukupintoihin jos näkee tarpeelliseksi.
Valmis.
EDIT: Kuvissa ja työvaiheissa ei näy kaikkia puhdistuksia sylinterin tiivisteuriin ja reunoihin. Nekin luonnollisesti tehtiin.
EDIT2: Hyvät ohjeet Mirafiori.comissa
EDIT3: Kun samalla siistii muut ympärillä olevat osat niin kokoonpano on vielä mukavampaa tai ainakin vähemmän ikävää.
Nämä osat tuli tosiaan kunnostettua varastoon seuraavaa mielessä kummittelevaa projektia varten.
Re: FSO takajarrusatulan huolto
Teräspinnat kannattaa käsittelyn jälkeen suojata. Irtoruostetta lähtee myös oksaalihapolla.