Ossin Polle Pickup -projekti

FSO-keskustelua joka ei muihin luokkiin sovi
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 363
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Ossin Polle Pickup -projekti

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 22 Touko 2020 09:56

Polle katsastettu. Ensisijainen korjauskohde tuo kardaanin tukikumi ja lepattavat sivupeilit. Noin 100 km ajelulla auto parani kilometri kilometrilta, kyllä auto tykkää siitä, että sillä ajetaan. Pakko myöntää, että alkuun tuo tuntui melko kamalalta hökötykseltä kaikkine meluineen ja tärinöineen. Onneksi osa tärinöistä poistui n. 10 km ajon jälkeen tapahtuneen kolahduksen jälkeen, kolahduksen syy jäi mysteeriksi. Voimansiirron ulina väheni selvästi ajossa, ehkäpä uudet öljyt laatikossa ja perässä huuhtelivat jotain väärässä paikassa olevaa sakkaa pois. Paluumatkalla meno maistui jo hienosti, joko totuin Pollen omituisuuksiin tai tuo vetreytys auttoi.

Radioantenni katkesi, pitää korjata se kunhan saa radionkin toimimaan. Sähköä radio saa, mutta mitään ei tapahdu.

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 363
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Ossin Polle Pickup -projekti

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 29 Touko 2020 16:39

IMG_20200529_151838.jpg
Kardaani entisöity -- tai oikeastaan romuvarastostani entisöity yksi Pollen kardaani. Kardaanissa uudet ristinivelet (sama kuin Volvo Amazonissa, saa vaikka Biltemasta), keskitukilaakeri kumeineen (sama kuin takavetoladassa, ruuvireikiä pitää vähän säätää) ja rättinivel (sama kuin takavetoladassa). Lisäksi kardaani tasapainotettu. Työ tehty Juvanmalmilla Ko-met Oy:ssä, hintaa tuli 350 euroa. Vielä pitäisi saada aikaiseksi vaihtaa se autoon kiinni. :lol:

Lisäksi asennusjonossa alkuperäiset turvavyöt (nykyiset sekalaista sarjaa), alkuperäinen NOS-peruutusvalo ja ikkunanveivi kuskin oveen.

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 363
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Ossin Polle Pickup -projekti

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 31 Touko 2020 12:22

Kardaani laitettu alle ja varmistettu, että voimansiirtroöljyt ovat pysyneet sisällä (ovat, perän etustefa vähän hikoilee, mutta ei merkittävissä määrin) ja kiinnitetty irronneet pakoputken etummaisen äänenvaimentimeen tuet. Ajomukavuudessa tapahtui todella iso harppaus parempaan. Auto on nyt käytännössä vapaa ei-toivotuista värinöistä.

Lämmityslaitteen säätimet eivät oikein toimineet, liikerata vivuilla on lyhyt ja ilmaläppä ei sulkeutunut. Syylliseksi paljastui lämmityslaitteen kennon päällä olleet pesänrakennustarpeet, lehtiä, oksia, heinää ym. biomassaa tuli siivottua pois noin ämpärillinen. Samalla voideltu ja herkistelty vaijerien käyttämät toimilaitteet, vähän kyllä pelkään että seuraavaksi pääsee vaihtamaan lämmityslaitteen hanaa... Mutta nyt ilmaläppä menee kiinni ja lämmönsäätö vaikuttaa toimivan ainakin jotenkin.

Kuva

Lisäksi vaihdettu edellisessä postauksessa mainitut peruutusvalo, ikkunanveivi ja turvavyöt. Turvavöiden asennus olikin vähän erikoinen, sekä lannevyön että kelan kiinnitys oli saman pultin alla, uskoakseni noiden kiinnityspisteiden tulisi olla erilliset kuorman jakautumisen näkökulmasta.

Koska auton lattiat olivat täynnä jonkun eläimen entistä kotia, tuli auto imuroitua ja pyyhittyä sisältä. Penkit ja lattiamatto pitää vielä pestä verhoilupesurilla, että niistä saa hyvät.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 363
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Ossin Polle Pickup -projekti

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 07 Kesä 2020 18:50

Verhoilupesu ja vahaus tekivät hyvää auton ulkoasulle. Valitettavasti kuvia ei tullut otettua.

Ensimmäinen varsinainen vikakin ilmeni, n. 90 km/h nopeudessa tuli kaksi kovaa nykäisyä jonka jälkeen matka taittui melko nahkeasti, ryyppy päällä paremmin. Bensasuodatin oli tukossa. Vaihdoin suodattimen, mutta meno ei siitä parantunut. Ajelin hissuksiin takaisin tallille n. 100 km, juuri sopivasti n. 2 km ennen kohdetta eräässä kuopassa auton toiminta palasi täysin normaaliksi. :shock: Olisi kiva tietää, mikä oli vikana. Varsinaisessa vianetsinnässä ei paljastunut kuin yksi liitoksestaan hieman vuotava alipaineletku (vaihdettu ehjä tilalle) ja pieni imuvuoto kaasarin ja imusarjan välisessä laipassa (kiristetty mutterit, olivat kyllä aika hyvin kiinni). Sytytystulpat olivat pikkuisen laihalla käyvän näköiset, mutta suurin piirtein ok. Tuon tyyppiset pikkuongelmat eivät kyllä aiheuta noin valtavia ongelmia, osalla matkaa mitään kaasuun vastaavuutta ei ollut ellei pitänyt ryyppyä päällä. Nyt auto taas toimii, mutta joku piilevä vika tuolla on taustalla.

Rimmed762
Viestit: 42
Liittynyt: 04 Elo 2018 23:02

Re: Ossin Polle Pickup -projekti

Viesti Kirjoittaja Rimmed762 » 08 Kesä 2020 21:20

FSO-Ossi kirjoitti:
29 Touko 2020 16:39
Kardaanissa uudet ristinivelet (sama kuin Volvo Amazonissa, saa vaikka Biltemasta), keskitukilaakeri kumeineen (sama kuin takavetoladassa, ruuvireikiä pitää vähän säätää) ja rättinivel (sama kuin takavetoladassa).
Kuinka paljon säätöä tukilaakerin reijät tarvitsevat?

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 363
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Ossin Polle Pickup -projekti

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 09 Kesä 2020 09:32

Luokkaa 5 mm molempia reikä pitää siirtää lähemmäs toisiaan.

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 363
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Ossin Polle Pickup -projekti

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 23 Kesä 2020 08:41

Auton käynti on ollut vähän vaihtelevaa, keskimäärin ihan OK, mutta toisinaan tuntuu vähän laiskalta ja kaasuun vastaavuus heikolta -- toisinaan taas vääntöä on hyvin ja meno maistuu. Jostain syystä silloin, kun tehoa on tarjolla, oikein hakemalla saa nakutusilmiön esiin. Tulppien perusteella seos ei ihan metsässä ole, mutta joku ilmiö tuossa nyt riivaa. Ongelma ei sinänsä satunnaista ajelua haittaa, mutta vähän se kyllä tympii.

Peruuttaessa kuulunut ääni paikannettu oikeaan takajarrukilpeen, sen neljästä kiinnitysruuvista oli jäljellä vain yksi. Johtuen vähän haastavasta jarrukilven pehmeystilanteesta päädytty vetämään alareuna niitillä kiinni.

Autoa myös entisöity, laitettu kiinni Lada_Jussin aarrekammiosta löytyneet alkuperäiset lampunpesurin sulat ja yritetty elvyttää pumppuja. Neste tulee, mutta pyyhkijöiden liike puuttuu. Hökötyksen rakenne on sikäli arveluttava, ettei tämä suurena yllätyksenä tullut.
Kuva

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 363
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Ossin Polle Pickup -projekti

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 23 Kesä 2020 22:06

Pitänee kohta laittaa Polle pilttuuseen, että kilometrit jakautuisivat näille FSOille edes suurin piirtein tasan... Mutta Pollella kun on niin mukava päästellä!

Tekniikassa vielä seuraavaa laitettavaa:
- Perän etustefa vuotaa hieman
- Laatikko vuotaa jostain vähän öljyä
- Bensamittari ei toimi
- Mittarivalot ja ajovalojen merkkivalo ei toimi
- Ajovalonpyyhkimien sulat eivät liiku
- Lämppärin hana tiputtaa muutaman tipan kuumalla kelillä
- Aiemmissa viesteissä kuvattu hyvin satunnainen käyntihäiriö

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 363
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Ossin Polle Pickup -projekti

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 19 Heinä 2020 17:25

Kävin kaivamassa toisesta aarrevarastostani sekalaisia FSO-osia. Löysin sieltä myös kuljettajan puolen pakettihyllyn, joka Pollestani puuttui. Nyt siltäkin osin näyttää hyvältä. Tosin, jos totta puhutaan, en ihan ymmärrä tuon hyllyn funktiota, siihen ei kyllä mahdu juuri mitään, kun sähköjohtoja ym. rojua on tiellä.
110010765_717525595700650_6764023736052919992_n.jpg
Tämä sai huonoja vaikutteita vieruskaveriltaan ja alkoi myös vuotamaan pakoputkestaan, tällä kertaa takapöntön takapäästä. Koska viimeinen varaosa meni toiseen FSO:hon, sai tämä uuden osan sijaan riisisuklaalaatuista hitsisaumaa. Hitsaaminen ei ikinä ole ollut minun juttuni, ja sen kyllä jäljestä näkee.
109656933_274634743797739_1692341210559886753_n.jpg
109656933_274634743797739_1692341210559886753_n.jpg (32.09 KiB) Katsottu 474 kertaa
Ongelma
113516336_572048780146229_4381616158577216805_n.jpg
113516336_572048780146229_4381616158577216805_n.jpg (36.5 KiB) Katsottu 474 kertaa
Ratkaisu(?)

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 363
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Ossin Polle Pickup -projekti

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 24 Heinä 2020 18:24

Pakoputkipatentti on tuntunut kestävän. Polle tiputteli alleen peräöljyä ihan havaittavasti eräällä välipysähdyksellä, mutta ei kummemmin sen jälkeen -- koko ajan perä on ollut kostea, mutta mitään isoa vuotoa ei aiemmin ole ollut havaittavissa. Tarkastin tilanteen ja lisäsin n. 1,5 desiä peräöljyä. Pitää seurata tilannetta, etustefa lienee vuodon syypää.

Otin autosta myös "huippusuositulle" YouTube-kanavalleni "kylmä"käynnistysvideon.

Vastaa Viestiin