Polle takaisin tielle
Lähetetty: 31 Heinä 2009 11:16
Tervehdys kohtalotoverit!
Olen uusi onnellinen(?) Pollen omistaja täältä kaakkois-Suomesta. Varsinaisesti en ollut etsinyt uutta projektia/ajokkia, mutta eräs tuttava tarjosi tätä niin vastustamattomaan hintaan, että en voinut vastustaa kiusausta.
Valitettavasti auto melkein ehti kärähtää ennenkuin ehdin sen hakemaan. Ilmeisesti vanha muovinen bensafiltteri tai letku oli pettänyt ja bensa syttynyt käristäen mm. tulpanjohdot ja johtosarjaa. Vielä kun sammutusjauhetta oli jokaisessa mahdollisessa rakosessa, näky oli aika masentava. Tosin jos olisin itse ollut ajelemassa esim. metsätiellä ilman sammutinta, niin..
Olin edellisessä työpaikassa oppinut, että kalkkipöly lähtee auton pinnalta helposti etikalla, päätin kokeilla sitä tuohon sammutusjauheeseen. Jostain ainakin muistelin, että pelkkä vesi vain edesauttaa tavaran jämähtämistä. Hieman laimennettua etikkaa paineruiskuun ja surutta joka kolkkaan konehuoneessa. Ruiskuttaessa jo näki että kyllä irtoaa. Lopuksi vettä perään reilusti ja hyvä tuli. Alumiiniosat ei kyllä hirveästi tykkää tuosta etikasta, mutta ei haittaa kun ei olla museoimassa.
Nyt olen saanut johtosarjan rakenneltua uudestaan ja bensalinjan letkujen osalta konehuoneessa. Pistin varoiksi uuden b-pumpun kun ei ole hinnan kiroissa. Savutkin on otettu, tällä kertaa pakoputken päästä. Ja metsätiellä on vähän käyty sudittelemassa. Pelaa kyllä jotenkuten, mutta kaasuun vastaavuus on aika, hmm, mielenkiintoista. Hyvin varovasti pitää kutitella että saa kierroksia koneeseen, sen jälkeen pelaa jo vähän paremmin.
Onko virranjakajassa alipainesäätö, yksi sulanut letku roikkui sillä suunnalla mutta mitään paikkaa en huomannut jakajassa.
Entä oletteko vaihtaneet tuota kaasutinta esim. Mirafiorin soppatykkiin? Ladafoorumilta taisin lukea tästä. Taitaa olla tuon koneen kehnoin esitys. Saako sillä vielä säädöt kohdalleen, että päästömittauksista selviää?
Ihmettelin myös vasemmassa sisälokasuojassa jäähdytysrivoitettua mötikkää jossa on kahdelle pistokkeelle paikka, mutta johtoja ei näy missään. Onkohan se kärjettömän sytytyksen boksi vai mikä? Auto on vanhalla mittaristolla, käyttöönottovuosi '88. Kärjellinen jakaja kuitenkin tällä hetkellä.
Latausvalo ei suostu sammumaan, mutta mittasin akun navoilta liki 17V jännitettä. Pitänee tarkistaa jotain.
Paisuntasäiliöön oli sulanut reikä samoin kuin jarrunestesäiliökin muuttanut muotoaan, nämä tarvis vaihtaa. Niin ja ilmaputsarin esilämmitysläppäsysteemi kärähti myös, senkin voisin tarvita. Jospa jollakulla olis varaosa-autossa? Tarjoa vaikka 050-3584768.
Jossain vaiheessa olisi ehkä tarkoitus käyttää auto katsastuksessa, viimeeksi ollut 2005. Vähän peltityötä ja näitä em. juttuja ennen sitä.
Kiitos jos jaksoit lukea tänne asti!
Matti
..
Olen uusi onnellinen(?) Pollen omistaja täältä kaakkois-Suomesta. Varsinaisesti en ollut etsinyt uutta projektia/ajokkia, mutta eräs tuttava tarjosi tätä niin vastustamattomaan hintaan, että en voinut vastustaa kiusausta.
Valitettavasti auto melkein ehti kärähtää ennenkuin ehdin sen hakemaan. Ilmeisesti vanha muovinen bensafiltteri tai letku oli pettänyt ja bensa syttynyt käristäen mm. tulpanjohdot ja johtosarjaa. Vielä kun sammutusjauhetta oli jokaisessa mahdollisessa rakosessa, näky oli aika masentava. Tosin jos olisin itse ollut ajelemassa esim. metsätiellä ilman sammutinta, niin..
Olin edellisessä työpaikassa oppinut, että kalkkipöly lähtee auton pinnalta helposti etikalla, päätin kokeilla sitä tuohon sammutusjauheeseen. Jostain ainakin muistelin, että pelkkä vesi vain edesauttaa tavaran jämähtämistä. Hieman laimennettua etikkaa paineruiskuun ja surutta joka kolkkaan konehuoneessa. Ruiskuttaessa jo näki että kyllä irtoaa. Lopuksi vettä perään reilusti ja hyvä tuli. Alumiiniosat ei kyllä hirveästi tykkää tuosta etikasta, mutta ei haittaa kun ei olla museoimassa.
Nyt olen saanut johtosarjan rakenneltua uudestaan ja bensalinjan letkujen osalta konehuoneessa. Pistin varoiksi uuden b-pumpun kun ei ole hinnan kiroissa. Savutkin on otettu, tällä kertaa pakoputken päästä. Ja metsätiellä on vähän käyty sudittelemassa. Pelaa kyllä jotenkuten, mutta kaasuun vastaavuus on aika, hmm, mielenkiintoista. Hyvin varovasti pitää kutitella että saa kierroksia koneeseen, sen jälkeen pelaa jo vähän paremmin.
Onko virranjakajassa alipainesäätö, yksi sulanut letku roikkui sillä suunnalla mutta mitään paikkaa en huomannut jakajassa.
Entä oletteko vaihtaneet tuota kaasutinta esim. Mirafiorin soppatykkiin? Ladafoorumilta taisin lukea tästä. Taitaa olla tuon koneen kehnoin esitys. Saako sillä vielä säädöt kohdalleen, että päästömittauksista selviää?
Ihmettelin myös vasemmassa sisälokasuojassa jäähdytysrivoitettua mötikkää jossa on kahdelle pistokkeelle paikka, mutta johtoja ei näy missään. Onkohan se kärjettömän sytytyksen boksi vai mikä? Auto on vanhalla mittaristolla, käyttöönottovuosi '88. Kärjellinen jakaja kuitenkin tällä hetkellä.
Latausvalo ei suostu sammumaan, mutta mittasin akun navoilta liki 17V jännitettä. Pitänee tarkistaa jotain.
Paisuntasäiliöön oli sulanut reikä samoin kuin jarrunestesäiliökin muuttanut muotoaan, nämä tarvis vaihtaa. Niin ja ilmaputsarin esilämmitysläppäsysteemi kärähti myös, senkin voisin tarvita. Jospa jollakulla olis varaosa-autossa? Tarjoa vaikka 050-3584768.
Jossain vaiheessa olisi ehkä tarkoitus käyttää auto katsastuksessa, viimeeksi ollut 2005. Vähän peltityötä ja näitä em. juttuja ennen sitä.
Kiitos jos jaksoit lukea tänne asti!
Matti
..