1989 FSO Polonez 1.5 SLE
Lähetetty: 11 Marras 2017 20:31
Tänään haave omasta Polonezista toteutui. Ostimme kaverin kanssa kimpassa 1938 syntyneeltä muorilta
117 tkm ajetun kauniin(?) puolan ihmeen. Auto oli ollut 2017 elokuun loppupuolelle asti päivittäiskäytössä kunnes oli
poistettu liikenteestä syyskuussa päättyneen leiman johdosta. Muori oli ostanut uuden auton kertomansa mukaan siitä
syystä, että autoa korjannut ja huoltanut henkilö oli kuollut helmikuussa. Kyseisellä henkilöllä töitä olikin säännöllisesti
riittänyt, sillä 2009-2016 jokainen katsastusyritys oli päättynyt hylkäykseen(2014 hylkyjä oli jopa kaksi), joten jälkitarkastukset
ovat tälle Polonezille tuttuja.
Auton on uutena ostanut Vammalan Autola Ky:stä Jaakko Mattila Halkivahasta. Ensimmäinen rekisteritunnus oli ELO-251.
Mattilan omistuksessa auto oli vuoteen 1996, jonka jälkeen omistajana oli Oriveden Autola Ky 1996-2003. En tiedä, miten noin pitkä
aika autoliikkeen omistuksessa selittyy. Ehkä Polonez oli heillä edustusautona arvovieraiden kuljetuksessa.
Muori osti auton 2003 ja siinä yhteydessä se rekisteröitiin uudelleen kammottavilla EU-tunnuksellisilla kilvillä TLF-510.
Alkuperäiset tunnukset on tarkoitus palauttaa Poloneziin kunhan auto on leimakunnossa.
Kyseenalaisia ensihavaintoja autosta:
-Ovet, varsinkin etuovet ovat hirvittävän ruostuneet ja korjauskelvottomat
-Ruostetta on myös mm. helmakoteloissa joten migillä on tulevaisuudessa töitä
-Pakoputki ei ole kovin tiukasti kiinni
-Hätävilkut eivät toimi jos virta ei ole päällä, kvartsikellon kanssa sama homma
Positiivisia havaintoja:
-Jokseenkin räpeltämätön yksilö, jossa osat paikallaan ja lähes suoraan ajosta
-Moottori ja voimansiirto tuntuvat olevan kunnossa ja auto on täysin ajokunnossa
-Onhan kyseessä aito FSO Polonez eikä mikä tahansa mersu, bemari tai audi
Ps. Otsikossa mainitaan auton olevan LE tai SLE. Valmistenumeron mukaan(?) kyseessä
on LE, mutta takaluukussa lukee SLE. Että kumpikohan se sitten on?
EDIT: Näköjään missään valmistenumerossa ei ole SLE:tä vaan nimenomaan LE,
joten eiköhän tämä SLE ole.
117 tkm ajetun kauniin(?) puolan ihmeen. Auto oli ollut 2017 elokuun loppupuolelle asti päivittäiskäytössä kunnes oli
poistettu liikenteestä syyskuussa päättyneen leiman johdosta. Muori oli ostanut uuden auton kertomansa mukaan siitä
syystä, että autoa korjannut ja huoltanut henkilö oli kuollut helmikuussa. Kyseisellä henkilöllä töitä olikin säännöllisesti
riittänyt, sillä 2009-2016 jokainen katsastusyritys oli päättynyt hylkäykseen(2014 hylkyjä oli jopa kaksi), joten jälkitarkastukset
ovat tälle Polonezille tuttuja.
Auton on uutena ostanut Vammalan Autola Ky:stä Jaakko Mattila Halkivahasta. Ensimmäinen rekisteritunnus oli ELO-251.
Mattilan omistuksessa auto oli vuoteen 1996, jonka jälkeen omistajana oli Oriveden Autola Ky 1996-2003. En tiedä, miten noin pitkä
aika autoliikkeen omistuksessa selittyy. Ehkä Polonez oli heillä edustusautona arvovieraiden kuljetuksessa.
Muori osti auton 2003 ja siinä yhteydessä se rekisteröitiin uudelleen kammottavilla EU-tunnuksellisilla kilvillä TLF-510.
Alkuperäiset tunnukset on tarkoitus palauttaa Poloneziin kunhan auto on leimakunnossa.
Kyseenalaisia ensihavaintoja autosta:
-Ovet, varsinkin etuovet ovat hirvittävän ruostuneet ja korjauskelvottomat
-Ruostetta on myös mm. helmakoteloissa joten migillä on tulevaisuudessa töitä
-Pakoputki ei ole kovin tiukasti kiinni
-Hätävilkut eivät toimi jos virta ei ole päällä, kvartsikellon kanssa sama homma
Positiivisia havaintoja:
-Jokseenkin räpeltämätön yksilö, jossa osat paikallaan ja lähes suoraan ajosta
-Moottori ja voimansiirto tuntuvat olevan kunnossa ja auto on täysin ajokunnossa
-Onhan kyseessä aito FSO Polonez eikä mikä tahansa mersu, bemari tai audi
Ps. Otsikossa mainitaan auton olevan LE tai SLE. Valmistenumeron mukaan(?) kyseessä
on LE, mutta takaluukussa lukee SLE. Että kumpikohan se sitten on?
EDIT: Näköjään missään valmistenumerossa ei ole SLE:tä vaan nimenomaan LE,
joten eiköhän tämä SLE ole.