Sivu 1/2

Pollen vetomassa jarruin??

Lähetetty: 04 Joulu 2014 10:59
Kirjoittaja pollemies
Terve olen suunnitellut ostavani FSO-Pollen. Työautoksi ja nyt kun sopiva ehdokas löytyi haluaisin kysyä mikä on kyseisen auton suurin sallittu vetomassa jarruin?

Re: Pollen vetomassa jarruin??

Lähetetty: 04 Joulu 2014 11:15
Kirjoittaja FSO-Ossi
En nyt äkkiä löytänyt yhdenkään Pollen rekisteriotetta, mutta 1000 kiloa se on muistaakseni.

Jos ihan totta puhutaan, FSO Polle lienee kehnoimpia mahdollisia valintoja vetoautoksi. Vähän ylävireinen bensakone ja heikko voimansiirto ei ole vetohommissa parhaimmillaan.

Re: Pollen vetomassa jarruin??

Lähetetty: 04 Joulu 2014 11:26
Kirjoittaja pollemies
Terve. Kiitos nopeasta vastauksesta. Eli ei saa vetää sen enempää kuin normaalilla takaveto Ladalla.

Mites tommone Polle muuten tekniikaltaan toimii? Mitä mieltä ootte sopiiko päivittäiseks käyttöautoks.n. 30 000km vuosisuoritteella

Re: Pollen vetomassa jarruin??

Lähetetty: 04 Joulu 2014 11:46
Kirjoittaja FSO-Ossi
pollemies kirjoitti:Mites tommone Polle muuten tekniikaltaan toimii?
Talvella vähän huono lähtemään käyntiin johtuen alimitotetusta ryyppypiiristä. Vaihdelaatikot ja perät hajoilevat väärin käytettynä. Moottorit saa hajalle väärällä käytöllä ja huoltojen laiminlyönnillä. Tekninen käyttöikä tekniikalla on noin 100tkm, siinä vaiheessa pitää tehdä keskiverto-FSO:hon jo isompaa peruskorjausta.
pollemies kirjoitti:Mitä mieltä ootte sopiiko päivittäiseks käyttöautoks.n. 30 000km vuosisuoritteella
Ei sovi, ks. yllä.

Re: Pollen vetomassa jarruin??

Lähetetty: 04 Joulu 2014 12:15
Kirjoittaja pollemies
Terve. Joo kiitoksia informazuunista täytyy miettiä pitäskö tilalle lyödä vaikka esim Ladan kone. Omalla tavalla kuitenkin hienon oloinen tuo Polle. Ja olis kiva iha päivittäisessäki käytös.

Re: Pollen vetomassa jarruin??

Lähetetty: 04 Joulu 2014 12:20
Kirjoittaja FSO-Ossi
pollemies kirjoitti:Terve. Joo kiitoksia informazuunista täytyy miettiä pitäskö tilalle lyödä vaikka esim Ladan kone. Omalla tavalla kuitenkin hienon oloinen tuo Polle. Ja olis kiva iha päivittäisessäki käytös.
Noita on pilattu Ladan koneilla aika paljon. Ei se siitä sen ihmeellisempää tee, koko konstruktio on silti noin 50 vuotta vanha. Ja padan vaihto ei kuitenkaan muuta hajoavia laatikkoja, ulvovia periä, vuotavia bensatankkeja, raivolla mätäneviä koppia, väljiä alustoja, jumittavia jarruja...

Nämä klassikot sopii paljon paremmin rauhalliseen kesäkruisailuun, työkäyttöön voi hankkia vaikka Dacia Logan Pickupin, niitä riittää tuhottavaksi ja kaikki ominaisuudet on takuulla paljon paremmin arkikäyttöä ja kriittisiä katseita kestäviä.

Eikä takavetoladan pata mikään insinööritaidon huippunäytös ole, kyllä nekin kuuluu hajoavan siellä vähän päälle sadassatuhannessa.

Ja tarkoitus ei ole haukkua FSO:ta, ne vaan on tehty ihan eri maailmaan ja erilaisilla suunnitteluperiaatteilla kuin mitä nykyinen arkiliikenne vaatii. Paljon halvemmalla saa paljon parempaa, harrasteet on sitten erikseen.

Re: Pollen vetomassa jarruin??

Lähetetty: 04 Joulu 2014 15:43
Kirjoittaja pollemies
Tuo on varmasti kyllä täysin totta,parempi siis jättää koneenvaihdot sikseen ja ajella alkuperäisellä pannulla kesäisin. Ladan kone sen sijaan minulla kesti 350 000 ilman kertaakaan avaamatta,sitten alkoi kuitenkin olemaan kori jo niin kertakaikkiaan loppu ettei saanut enää hitsattua. Tietysti se riippuu koneesta ja pitotavasta. Jos nyt kuitenkin saisin aikaseksi sen Pollen hakea niin rempataan siitä sellanen kesäkulkine :)

Re: Pollen vetomassa jarruin??

Lähetetty: 04 Joulu 2014 15:51
Kirjoittaja FSO-Ossi
Hyvä asenne, Polle on komea kesäharraste!

Re: Pollen vetomassa jarruin??

Lähetetty: 07 Joulu 2014 23:57
Kirjoittaja pollemies
Terve. Vaivaan teitä taas varsin simppelillä kysymyksellä, Tuo tuleva autoni FSO Polle Pick-up 1.5 vuosimallia 1988. Onko tässä siis jakopää hihnalla vaiko ketjulla vaiko työnntötangoilla? Ja toinen kysymys kuuluu. Mistä jarruosat?

Re: Pollen vetomassa jarruin??

Lähetetty: 08 Joulu 2014 06:48
Kirjoittaja FSO-Ossi
Jakopää on hihnalla. Nokka-akseli sylinteriryhmässä joka käyttää venttiilejä työntötangoin. Kannattaa perehtyä klubin sivujen FSO-info-osioon. Polonez on teknisesti liki yhtenevä, siitä on infossa laaja tietopaketti.

Jarruosia saa kotimaisista varaosaliikkeistä, ovat yhteneviä joidenkin Fiatien kanssa, joten saatavuutta on tiettyjä osia lukuunottamatta. Harvinaisempia osia voi kalastella vaikkapa ebaystä.