Kokemuksia halvasta Polonezista
Re: Kokemuksia halvasta Polonezista
FSO Ossi kertoi vesipumpun hajonneen aikaisemminkin. Muistaakseni pari kertaa. Jopa kuvallinen todistusaineisto löytyi yhdestä tapahtumasta.
Korjattu vesipumppu oli luonnollisesti pois vaihdetussa moottorissa. Ja uusi Statimin valmistama pumppu pistettiin tilaukseen.
Kokemuksia Polonezin (yleensä) halvoista matoista
Edellisellä sivulla olevassa kuvassa näkyy vähän jalkatilan mattoja. Sekä vanhassa Tuulilasin vertailussa yhtä kauniit "orggikset".
Kun edellisen kerran omistin Polonezeja 1990-2000-lukujen vaihteessa oli matot samanlaisia kuin kuvassa. Huonosti istuvia suorakulmioita. Koska FSO-Ossilta sattui löytymään FSO Atussa olleet alkuperäiset muotoillut kumimatot niin suoritin välittömän lainauksen malliksi. Tänään tuli ilmoitus Postilla, että valmiit ruskeat kangasmatot ovat saapuneet Evamatosta. Kunhan saan paketin haettua niin uskon omaavani paremmat matot kuin mitä minulla on koskaan FSOssa ollut.
EDIT:
Paketti saapui ja avattiin. Hyvältä näyttää. Muoto näytti nopeasti tarkastettuna täsmäävän täysin FSO-Ossin mattoihin.
Taakse. Ruskea istuu ruskeaan verhoiluun oikein hyvin.
Kuvassa vasen ja oikea saattavat olla väärinpäin mutta muotoilu vastaa alkuperäistä. Voittaa suorakulmiot milloin vain. Kunhan pääsee autolle ja sovittaa niin hyvä tulee.
FSO-Ossin kumimatot palautuivat samalla mutta firmaan jäi kaavat jotta tarvittaessa Poloneziin voi tilata lisää mattoja. Saattaa olla, että käytän tätä autoa muulloinkin kuin vain kauniina kesäpäivinä joten kumimatot saatan tilata myös. Samalla voisi vielä ehkä tehdä tavaratilaan yhden suojaamaan alkuperäistä verhoilua.
EDIT2: TL 9/84 kuvakaappaus sekä maininta.
Viimeksi muokannut Rimmed762, 28 Tammi 2021 22:12. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Re: Kokemuksia halvasta Polonezista
Virranjakajakin on sen näköinen, että asennus riittää.
Re: Kokemuksia halvasta Polonezista
Jarruremontin yhteydessä kunnostin myös vanhat kannattimet.
Kuvassa teräsharjalla ja jarrusprayllä puhdistettuna. Otin jouset pois ja vein sinipassivoitavaksi.
Nyt ovat käytännössä ruosteettomat ja kestävät korroosiota vastaan varsin hyvin. Ehkä vielä pulverimaalaus mutta se saa kyllä odottaa.
EDIT: Pakattu pulverointia varten. Värisävyä vielä ihmettelen... Pinnasta luultavasti tulee alkuperäistä kunnioittava mutta, puhtaanapidon takia, kiiltävämpi.
EDIT2:
Tuollaiset niistä tulivat pulveroinnin jälkeen.
Kuvassa teräsharjalla ja jarrusprayllä puhdistettuna. Otin jouset pois ja vein sinipassivoitavaksi.
Nyt ovat käytännössä ruosteettomat ja kestävät korroosiota vastaan varsin hyvin. Ehkä vielä pulverimaalaus mutta se saa kyllä odottaa.
EDIT: Pakattu pulverointia varten. Värisävyä vielä ihmettelen... Pinnasta luultavasti tulee alkuperäistä kunnioittava mutta, puhtaanapidon takia, kiiltävämpi.
EDIT2:
Tuollaiset niistä tulivat pulveroinnin jälkeen.
Viimeksi muokannut Rimmed762, 09 Helmi 2021 21:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Kokemuksia halvasta Polonezista
FSO-Ossi irroitti minulle ystävällisesti koneen lämpösuojukset jotka myös sinipassivoitiin.
Konehuone on huomattavasti mukavampi ympäristö jos sen siistii.
EDIT:
Vauhtipyörä tuli samalla sinipassivoitua. Tällä hetkellä sille ei ole käyttöä niin yritetään ehkäistä ruostumista käyttöön asti.
Konehuone on huomattavasti mukavampi ympäristö jos sen siistii.
EDIT:
Vauhtipyörä tuli samalla sinipassivoitua. Tällä hetkellä sille ei ole käyttöä niin yritetään ehkäistä ruostumista käyttöön asti.
Viimeksi muokannut Rimmed762, 20 Loka 2020 23:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kokemuksia halvasta Polonezista
Tässä on käytetty rakentelussa sellaista järjestelmää, että osia ei irroitella ennen kuin korvaavat ja verratut ovat käsissä. Näin ajoneuvoa pystyy liikuttelemaan, kokoonpano on mukavampaa ja osia käytännössä hukkuu vähemmän. Lisäksi yhden osa-alueen saa aina tehtyä kerralla valmiiksi.
Huonoiksi puoliksi laskettakoon nurkkiin kerääntyvä purkuosakeko. Ja koska tapana on vielä korjata vanhat komponentit muiden töiden välissä niin varaosavarasto kasvaa koko ajan...
EDIT: Tällä kertaa myös kaksi muista osista ylijäänyttä kannatinta sai kokea kunnostuksen. Puhdistus, sinkkaus ja uudet jouset (kaikki neljä) sekä asennussarjan liuskat. Valmiina odottelemassa tarvetta. Satulan kannakkeet ovat osanumeroilla: kannattimet 4202472, paksummat (ylemmät) jouset 4202585 sekä pienet jouset 024809.
Samalla yleisenä suosituksena tukea paikallisia pinnoittamoita käyttämällä palveluita. Jos palvelua on kohtuulliseen hintaan tarjolla ja sitä ei käytä, kohta sitä ei ole tarjolla.
EDIT2:
Pulveroinnista palasi osia. Osa tähän ja osa seuraavaan projektiin .
Viimeksi muokannut Rimmed762, 09 Helmi 2021 21:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Kokemuksia halvasta Polonezista
Porattu ensimmäiseen ylikokoon,kasattu uusilla männillä, mitattu, laakeroitu ja rengastettu.
Rosteriseetit paikoillaan jotta toimii jatkossa lyijyttömällä bensiinillä.
Kuten kuvasta näkyy, kaikki pakkasproput on vaihdettu ja jokainen osa on puhdistettu.
Kaiken järjen mukaan tällä koneella on asiallisella huollolla runsaasti kilometrejä edessä.
EDIT:
Ostohetkellä oli vähän eri näköinen.
Viimeksi muokannut Rimmed762, 19 Tammi 2021 22:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kokemuksia halvasta Polonezista
Etsinnöistä huolimatta en onnistunut löytämään asiallista kulmakarvaa taakse.
Ratkaisu löytyi Puolasta josta saa varsin asiallisia lasikuidusta tehtyjä. Päätin "purra luotia" ja tilaukseen lähti. Sielu repii seteleitä mutta huono kulmakarva ahdistaisi jatkossa aivan liikaa.
Nyt kun vielä sen kulmapalan löytäisi. Kolaroitua palaa on oiottu mutta peltivelho totesi tarvittavan kitin määrän hyvin suureksi. Etsintä jatkuu.
Ratkaisu löytyi Puolasta josta saa varsin asiallisia lasikuidusta tehtyjä. Päätin "purra luotia" ja tilaukseen lähti. Sielu repii seteleitä mutta huono kulmakarva ahdistaisi jatkossa aivan liikaa.
Nyt kun vielä sen kulmapalan löytäisi. Kolaroitua palaa on oiottu mutta peltivelho totesi tarvittavan kitin määrän hyvin suureksi. Etsintä jatkuu.
Re: Kokemuksia halvasta Polonezista
Viesti Puolasta ja täyttymys! Kunnostuskelpoiset palat!
Nyt on käsittääkseni kaikki peltiosat. Ei enää etsintää niiden parissa. Tietysti tekniikka (pl. moottori) ja sähköt saattavat edelleen aiheuttaa pulmia...
Nyt on käsittääkseni kaikki peltiosat. Ei enää etsintää niiden parissa. Tietysti tekniikka (pl. moottori) ja sähköt saattavat edelleen aiheuttaa pulmia...
Re: Kokemuksia halvasta Polonezista
Lisäksi uusi tiiviste vesipumppuun. Täytyy hakea ulosvetäjä jossain välissä.
EDIT. Vaihdelaatikon raudat sekä tukilaakerin alusta palasivat pulveroinnista. Toistan mantraani, että 'puhtaita osia on mukavampi käsitellä ja asentaa.'
Viimeksi muokannut Rimmed762, 03 Helmi 2021 18:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.