Polle

FSO-keskustelua joka ei muihin luokkiin sovi
hotsku
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Joulu 2012 14:14

Polle

Viesti Kirjoittaja hotsku »

Moikka kaikille.

Faijan pihalta löytyisi tuollainen valkonen -91 mallia oleva Fso Polle. Tuli ostettua 10v sitten mielijohteesta, vaikka mulla ei oo ees ajokorttia :D

No kaaralla ajeltiin kavereiden kanssa ja kuskailtiin millon mitäkin multakuormia. Nyt se onkin seissy pihalla seisonnassa viimiset nelisen vuotta. Auto on näitä Riihimäen kaupungin vanhoja autoja ja mukana on huikea arteknon kirahvinkuljetuskoppi. Sillon ku jäi seisontaan, oli ainakin ihan hyvässä kunnossa, jotain pieniä lommoja ja ruostepilkkuja tietty, mut ne onkin ominaisuus. Jotain jarruvaijerin löysyyttä ja sellasia pikku juttuja, mutta ei tietääkseni mitään tajunnanräjäyttävää pommia ole tiedossa.

Nyt alkais tuntuu siltä, että pitäsköhän sitä yrittää ryhdistäytyä ja laittaa Polski ajokuntoon ja vähän tuunata sitä. Ja jos oikeen hyvän saa aikaan, ni voihan sitä harkita sen ajokortinkin ajamista =D

MItään tuning autoa ei todellakaan oo tarkotus tehdä. Sellanen klassisen nätti peli. Ehkä vähän orkkiksesta poiketen sellasta vahempien Fiat 125p:n tyyliä. Valkosivu renkaat, pienet kromikapselit, kromipeilit, uusi metallihohtomaali ja näin pois päin. Tietty tekniikka pitää huollattaa jollain pajalla, ja vaihdella sitten mitä tarvitaankaan. Pitää vaan löytää sopiva hyvä ja halpa paja, missä otetaan tosissaan, kun sinne Polskilla kasauttaa pihaan. Ittellä ei tuollaisiin konehommiin oo suurtakaan taitoa. Rahaa tulee menemään paljon ja aikaa, mutta saa nähdä mitä tulee. Hommat alkaa aikasintaan kesällä, jos on rahaa :D

En ole ennen asiaan sen enempää perehtynyt, mutta nyt kun aloin tutkia, nii hauska huomata, että näitä samoja autoja on monena eri johdannaisena. Siis kaikki Fiiatit, Polski fiiatit ja Fsot, eikä tuo Lada1200:aan paljoo vissiin poikkee. Eli osia luulis löytyvän ja halvalla :D Taisi motonetissäkin olla jonkunlainen valikoima jotain yleisosia.
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 422
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Polle

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Motonetin osien sopivuuteen tulee suhtautua tietyin varauksin. Esimerkiksi jarruosien sopivuudessa on hieman ristiriitoja. Kannattaa liittyä klubiin, klubilaiset saavat NOS- ja purkuosaa edullisesti!
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
hotsku
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Joulu 2012 14:14

Re: Polle

Viesti Kirjoittaja hotsku »

No niin vihdoin on Polle vihdoin ja viimein ajossa ja kuskilla kortti taskussa. Vähän vanhoilla päivillä ajettu mut so whot =D

Autohan seisoi muutamia vuosia pihassa ja ei oikeen ollu ajokuntonen, eli siirrettiin se lavetilla Porvoosta Kotkaan motonet korjaamo K. Nygrenille, joka kohtuullisella rahalla katteli auton ajokuntoon ja käytti katsastuksessa. Ittelläni kun ei taitoa oikeen noihin auton korjaus hommiin oikeen ole, eikä paikkaakaan. Jarrut oli purettuna ja vähän käkkärin kiristystä ja virranjakajan kannen vaihtoa ja sellasta pientä.
Isompana ongelmana oli tankissa oleva paska joka tukki suodattimia ja aiheutti sitten käyntihäiriötä. Tankkausletku oli vuosien aikana murentunut palasiksi, ja rengas oli sitten heittänyt tankkiin vedet, kurat ja muut paskat, mitä tiestä lähtee irti. Eli tankki oli huuhdeltavana ja letkut vaihdettiin. SIlti sitä paskaa tuntuu vielä irtoavan, eli siis suodattimia pitää vaihdella nin 300km välein :D Että sellasta huoltoa joutuu harrastamaan.

Muutenhan Polle on aika hauska peli. Kääntää katseet ainakin. Eihän se mikään helpoin ensiauto ole, kun ei ole kokemusta autoilusta muutenkaan, niin herkän kytkimen, kaasun ja kevyen perän yhdistelmä on aika mielenkiintonen. Mutta toisaalta, kun ei ole vertailu kohtaa, niin minusta sillä on ihan hyvä ajella näitä pikku ajoja mihin sitä käytän. Lisäksi kun tolla oppii ajamaan osaa ajaa millä vaan autolla :D

Seuraavaksi pitäis jossain vaiheessa saada pienet ruostepilkut ajettua pois ja maalattua biili uusiks, sen ajattelin tehdä itte. Ajankohtaa en tosin osaa sanoa. Kaikki aikanaan.
Liitteet
IMG_20140818_102716 – kopio.jpg
IMG_20140818_102716 – kopio.jpg (429.16 KiB) Katsottu 18397 kertaa
hotsku
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Joulu 2012 14:14

Re: Polle

Viesti Kirjoittaja hotsku »

Niin ja white band renkaathan siinä oli, kun ostinkin sen. Ne piti vaihtaa, ja ostin tietty samanlaiset tilalle. Ja pakkohan oli sit kans hankkia noi babymoon kapselit ja kromi ringsit vanteisiin, sanokoon itä harrastajat mitä vaan =D
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 422
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Polle

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Hyvä, että sait Pollen kuntoon! Ei näytä pahalta aihiolta, mutta noin siistien pyörien kanssa auton maalipinta kieltämättä näyttää vähän kulahtaneelta. Autoprojekteissa ei tekeminen kyllä tekemällä lopu, aina löytyy joku seuraava ongelmakohde.

Se tankin ja täyttöputken välinen kumiletku on jotain maailman huonointa materiaalia, ne tuntuu hajoavan aina seisseistä autoista.

"Kotkan Motonetin Pollesta" onkin tullut useita bongauksia, se lienee siis tämä auto.

Toivottavasti Polle edustaa parasta mahdollista FSO-laatua :roll: ja ajo sujuu ongelmitta. :mrgreen:
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
hotsku
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Joulu 2012 14:14

Re: Polle

Viesti Kirjoittaja hotsku »

Voi elämä että on autolla ajelu hankalaa. Sitä kun ei oo autokoulun jälkeen tullu ajeltuu kun 1000 kilsaa, niin kyllä se tolla Pollella liikennöinti on vähän haastavaa. Varsinkin kun ei muutenkaan oo mikään lunkikuski :D

Hei kertokaas mistä löytyy, tai siis pitäisi löytyä pollen äänitorvi. Se kun ei toimi niin vois eka kattoa onks sieltä johto irti tms?

Ja mikä on kuvassa näkyvä musta boxi johon menee piuhoja, siis tuo missä on punaiset tarrat. Siitä lähtee yks piuha mikä on poikki ja sitten releeltä tulee siihen viereen yksi johto missä on liitin päässä, mutta sitä ei ole työnnetty mihinkään. Mitähän lie ovat.

Niin ja mikä hemmetti tuo pyörivä kytkin tuolla ratin vieressä on. Siis tuolla missä on ryyppy. Ryyppy vaijerihan mulla on jumissa, mutta kun tuntuu lähtevän ihan kohtuullisesti käyntiin ilmankin ja kulkee, niin availlaan joskus myöhemmin. MIten tuo ryyppy muuten pitäis toimia? Eli kannattaako sitä käyttää koska ja kauan? Ja mikä se musta nappi siinä ryypyn painikkeen alla on. Pitäisikö siihen mennä sähköjohto, siltä vaikuttais ainakin, kun siinä on sen oloinen liitin.

Ja mikä on siellä sen pyörivän ihmekytkimen vieressä oleva musta painonappi. Mitä siitä pitäs tapahtuu :D

KOnepellin avaus systeemiä ei myöskään ole, se on irtipoikki osina jossain, mutta pellin saa auki ilmankin. Lienee ominaisuus. JOs jollakulla ois sellanen mekanismi kokonaisuudessaan, kelpais kyllä.

Eikä mulla toimi kyllä tuuletinkaan. Toisaalta kun kääntää kuuman ilman päälle tai edes puoleen koneesta, niin mökki kyllä kuumenee ihan alta aikayksikön, niin pysyy kyllä lasit kirkkaana huuru kelilläkin :D
Liitteet
IMG_20140903_174604.jpg
IMG_20140903_174604.jpg (131.86 KiB) Katsottu 18340 kertaa
hotsku
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Joulu 2012 14:14

Re: Polle

Viesti Kirjoittaja hotsku »

Niin ja keulan logo ja ratin kulmassa oleva logokin kelpais jos löytys :D
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 422
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Polle

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Noniin, paljon kysyttävää, katsotaan, osaanko vastata!
hotsku kirjoitti:Voi elämä että on autolla ajelu hankalaa. Sitä kun ei oo autokoulun jälkeen tullu ajeltuu kun 1000 kilsaa, niin kyllä se tolla Pollella liikennöinti on vähän haastavaa. Varsinkin kun ei muutenkaan oo mikään lunkikuski :D
Ei voi pitää paikkansa, FSO-autothan ovat oikein leppoisia ja hyviä, moderneja ajoneuvoja! ;)
hotsku kirjoitti: Hei kertokaas mistä löytyy, tai siis pitäisi löytyä pollen äänitorvi. Se kun ei toimi niin vois eka kattoa onks sieltä johto irti tms?
Pollessa on kaksi torvea: Matala- ja korkeaääninen. Tämä on hyvä korviketorvipari rikkinäisille, käy paikalleen "heittämällä", sähköliitoksetkin ovat yhteensopivat, kunhan maadoitusjohdon vain rakentelee: http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autot ... rvi-43193/

Torvet sijaitsevat puskurin ja etupyöränkotelon välisessä tilassa. Käsiksi niihin pääsee kun irroittaa sisälokasuojan. Helpottaa, jos ottaa myös etupyörän irti.
hotsku kirjoitti: Ja mikä on kuvassa näkyvä musta boxi johon menee piuhoja, siis tuo missä on punaiset tarrat. Siitä lähtee yks piuha mikä on poikki ja sitten releeltä tulee siihen viereen yksi johto missä on liitin päässä, mutta sitä ei ole työnnetty mihinkään. Mitähän lie ovat.
Latauksen jännitteensäädin. Siihen pitäisi tulla harmaa ja keltainen (tästä väristä en ole ihan varma, kytkentäkaavio on hukassa) johto.
hotsku kirjoitti: Niin ja mikä hemmetti tuo pyörivä kytkin tuolla ratin vieressä on. Siis tuolla missä on ryyppy. Ryyppy vaijerihan mulla on jumissa, mutta kun tuntuu lähtevän ihan kohtuullisesti käyntiin ilmankin ja kulkee, niin availlaan joskus myöhemmin. MIten tuo ryyppy muuten pitäis toimia? Eli kannattaako sitä käyttää koska ja kauan? Ja mikä se musta nappi siinä ryypyn painikkeen alla on. Pitäisikö siihen mennä sähköjohto, siltä vaikuttais ainakin, kun siinä on sen oloinen liitin.
Pyörivä kytkin on tuulilasinpyyhkimien jaksokytkimen säätö "tihkukytkin". Kun tuulilasinpyyhkimet ovat päällä (rattiakselin vipu keskiasennossa), tihkukytkin määrittää kuinka usein pyyhkijät pyyhkäisevät. Rattiakselin vivun ala-asennossa ne pyyhkivät jatkuvasti.

Ryyppyä käytetään kylmäkäynnistyksessä. Kun käynti tasaantuu, ryyppyä työnnetään vaiheittain sisään, pyrkien jatkuvasti pitämään ryyppyä päällä mahdollisimman vähän, kuitenkin siten että auto pysyy käynnissä ja käy kelvollisesti.

Musta painonappi kuulostaa lisävarusteelta, ei tietoa mitä sen pitäisi tehdä. Ryyppyvivun alla pitäisi olla konepellin avauskahva (T-muotoinen vedin)
hotsku kirjoitti: Ja mikä on siellä sen pyörivän ihmekytkimen vieressä oleva musta painonappi. Mitä siitä pitäs tapahtuu :D
Kuulostaa joltain jälkiasennusvarusteelta, ei nyt heti tule mieleen mitään kytkintä siellä. Voitko ottaa kuvan kyseisestä alueesta?
hotsku kirjoitti: KOnepellin avaus systeemiä ei myöskään ole, se on irtipoikki osina jossain, mutta pellin saa auki ilmankin. Lienee ominaisuus. JOs jollakulla ois sellanen mekanismi kokonaisuudessaan, kelpais kyllä.
Hmm, ei tule nyt äkkiseltään mieleen että olisi Pollen konepellin avaussysteemiä ylimääräisenä, pitää kuitenkin penkoa varastoa, saattaa löytyäkin.
hotsku kirjoitti: Eikä mulla toimi kyllä tuuletinkaan. Toisaalta kun kääntää kuuman ilman päälle tai edes puoleen koneesta, niin mökki kyllä kuumenee ihan alta aikayksikön, niin pysyy kyllä lasit kirkkaana huuru kelilläkin :D
Kannattaa katsoa ihan ensiksi sulakkeet (tai heilutella sulakerasialle tulevia johtoja tuuletin päällä, jos se elpyisi). Tuulettimen purkaminen on siinä määrin ikävää, että siihen ei kannata ryhtyä ellei ole varma, että se on rikki.
hotsku kirjoitti: Niin ja keulan logo ja ratin kulmassa oleva logokin kelpais jos löytys :D
Nämä löytynevät varastosta, tulethan syyskokoontumiseen, niin voin trokata osia?
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
hotsku
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Joulu 2012 14:14

Re: Polle

Viesti Kirjoittaja hotsku »

Kiitti vastauksista. Täytyy katella niitä tuulettimien johtoja jos sieltä löytyis joku katkos. Toisaalta kuten tiietään, niin lämmintä riittää ilmankin ja ton kopin ikkunat aukee aika nopsaan :D

Ei ihme, että ei sitä tööttiä löytyny mistään, kun se on kerran jemmattu noinkin hyvin :D No mut kaivetaan esiin, kun vaihtaa talvirenkaat.

Pitää tosiaan notkistella sitä ryyppy vaijeria, jos vaikka sais sen toimimaan. Vois alkaa toi kissa hyrräämään viel paremmin :D

Ja tollanen siitä nyt pienellä siistimisellä tuli. Ihan siedettävän näkönen, vaikka pientä pintaruoste pilkkua onkin siellä sun täällä. Peilit vaihtuu kromi peileihin viel ja pyyhkijät myös kiiltäviks. Viel ku joskus jaksais laittaa maalit kokonaan uusiks, niin kelpais ajella. Mut kelpaa sillä nytkin. Kyllä Kotkassa katseet kääntyy ku tolla ajelee, varmaan säälistä :D
Liitteet
DSCF5219.JPG
DSCF5219.JPG (437.04 KiB) Katsottu 18323 kertaa
Vastaa Viestiin