Polonez 1,5 LE Special projekti

FSO-keskustelua joka ei muihin luokkiin sovi
Lada_Jussi
Viestit: 101
Liittynyt: 26 Syys 2008 09:13

Re: Polonez 1,5 LE Special projekti

Viesti Kirjoittaja Lada_Jussi » 10 Heinä 2009 13:51

No niin, hankin nyt kuitenkin Motonetista sähköisen bensapumpun ja kytkin sen autoon. Pumppu maksoi peräti 57,50 euroa, mutta tuskin se turha hankinta on, voi käyttää jonnekin muuallekin jos ei tuossa tarvitse.

Tilanne ei kyllä ole parantunut yhtään. Pumppu kyllä selvästi toimii, mutta viime päivien sateet ja kosteus on varmaan ryydyttänyt sytytysjärjestelmän, eikä Polonezi lähde edes huikkabensalla käyntiin, ei edes lupaile yhtään. Täytyy kokeilla taas joku toinen päivä uudestaan.

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Polonez 1,5 LE Special projekti

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 16 Heinä 2009 07:07


Lada_Jussi
Viestit: 101
Liittynyt: 26 Syys 2008 09:13

Re: Polonez 1,5 LE Special projekti

Viesti Kirjoittaja Lada_Jussi » 22 Heinä 2009 09:23

Onko Ossi ehtiny katsoa rakennetta? tietysti kun Ladassa on kannen yläpuolinen nokka, niin siellä tarvii olla apuakseli noille laitteille, käyttäiskö nokka siis noita pumppua ja jakajaa FSO:ssa? silloin hihna tuskin poikki on, kun ainakin jakaja pyörii, luistaminen voi vielä olla mahdollista tai sitten nokka-akselissa on vikaa.

Avatar
lada combi
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Elo 2008 20:19
Jäsennumero: 6
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Polonez 1,5 LE Special projekti

Viesti Kirjoittaja lada combi » 22 Heinä 2009 11:06

Näyttäisi siltä, että molemmat saa käytön nokka-akselilta. Virranjaotin on boori liitoksella öljypumpun akselissa, joka saa käytön nokka-akselissa olevasta hammaspyörästä. Ja bensapumpulle on nokka-akselissa oma nokka, josta se saa taas käytön. Näin ainakin tulkitsin moottorin leikkauskuvasta :|

Onko sytytyksen ajoitus varmasti oikea, että kipinä tulee oikealle sylinterille :?: Ja tuleeko kipinä tulpille asti :?:

Ja muuten millainen on tuo ostamasi sähköinen polttoainepumppu? onko soveltuva kaasutin koneeseen polttoainepaineen suhteen, jos on liian íso polttoainepaine (tulisi olla 0,2-0,3 bar), niin uittaa yli ja kone saa liikaa bensaa ja näin ollen ei lähde käymään???
Toveri Lada Combi
_________________
Lada 2104 1500 5SPEED Combi vm.1990
Toyota LandCruiser LJ70 2,4TD vm.1988 ON/OFF-ROAD
Kuva

Lada_Jussi
Viestit: 101
Liittynyt: 26 Syys 2008 09:13

Re: Polonez 1,5 LE Special projekti

Viesti Kirjoittaja Lada_Jussi » 22 Heinä 2009 15:06

elikkä pitäisikö tulkita siten että polttoainepumppua käyttää nokka ja jakajaapyörittää hammaspyörä, eli molemmat ei hajoaisi samanaikaisesti?

erikoisinta tässä on, että sytkä oli kyllä ihan kunnossa ennen pumpun vaihtoa, miten se olisi muuttunut muuta kuin hajoamalla?

ainakin motonetissa esitin asian, että kaasutin autoon tulee ja muistaakseni lähtöpaine ei ollut mikään kovin hurja eli pumppu olisi sopiva, mielestäni ei kastele

Lada_Jussi
Viestit: 101
Liittynyt: 26 Syys 2008 09:13

Re: Polonez 1,5 LE Special projekti

Viesti Kirjoittaja Lada_Jussi » 13 Syys 2009 20:46

Projekti eteni välillä vähän. Ossi sai auton käymään ja vikahan oli jakajassa, joka heittelee ennakkoa sinne sun tänne, vähän aikaa aina toimii ja sit saa käännellä jakajaa kohdilleen. Lopulta ei sitten taas käynyt ollenkaan. Tämän vuoden osalta taitaa projekti olla hoidettu, auto on hyvässä säilössä talven yli ja keväällä taas voi katsella mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Lada_Jussi
Viestit: 101
Liittynyt: 26 Syys 2008 09:13

Re: Polonez 1,5 LE Special projekti

Viesti Kirjoittaja Lada_Jussi » 21 Kesä 2010 01:47

Projektia on taas herätelty henkiin. Lainasin viikonloppuna Ossilta jakajaa ja soviteltiin sitä LE Speciaaliin. Mutta onko totta, että puolalaiset ei ole laittanut mitään merkkejä koneen kylkeen, josta näksisi milloin joku sylinteri on YKK:ssa ja mikä sylinteri on tuolloin kyseessä? Hihnapyörässä on kyllä merkki. Helpottaisi kummasti jos saisi jakajan edes suurinpiirtein oikein päin paikalleen.

Avatar
lada combi
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Elo 2008 20:19
Jäsennumero: 6
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Polonez 1,5 LE Special projekti

Viesti Kirjoittaja lada combi » 21 Kesä 2010 20:29

Lada_Jussi kirjoitti:Mutta onko totta, että puolalaiset ei ole laittanut mitään merkkejä koneen kylkeen, josta näksisi milloin joku sylinteri on YKK:ssa ja mikä sylinteri on tuolloin kyseessä? Hihnapyörässä on kyllä merkki. Helpottaisi kummasti jos saisi jakajan edes suurinpiirtein oikein päin paikalleen.
Pollessa on ainakin sytytyksen/YKK:n ajoitusmerkit kuin Ladassa eli jakopään kopassa, mutta siitä taas ei näe onko 1 vai 4 sytytysvuorossa, eli pitää laittaa uusi jakaja samanlailla kuin vanha tai sitten jos on/epäilee että on jakaja väärässä asennossa, niin pitää katsoa jakopäästä tai venttiilikoneistosta että mikä sylinteri sytytysvuorossa...
Toveri Lada Combi
_________________
Lada 2104 1500 5SPEED Combi vm.1990
Toyota LandCruiser LJ70 2,4TD vm.1988 ON/OFF-ROAD
Kuva

Lada_Jussi
Viestit: 101
Liittynyt: 26 Syys 2008 09:13

Re: Polonez 1,5 LE Special projekti

Viesti Kirjoittaja Lada_Jussi » 22 Kesä 2010 00:54

mä en äkkiseltään ossin kans löytänyt merkkiä tosta. kyllä toi ykk-merkki riittäis, eihän siinä arpomalla ole ku kaksi asentoa, voi mennä jakaja 180 astetta pieleen, tossa ei vanhaa jakajaa katottu, mut siinä ei oikein ennakot pysynyt kohdillaan. onko kuvia noista merkeistä? polonezin manuaalissa ei ollu kuvaa

Avatar
lada combi
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Elo 2008 20:19
Jäsennumero: 6
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Polonez 1,5 LE Special projekti

Viesti Kirjoittaja lada combi » 23 Kesä 2010 18:28

Lada_Jussi kirjoitti:onko kuvia noista merkeistä? polonezin manuaalissa ei ollu kuvaa
Meillä ainakin Polonezin korjaaamokäsikirjassa on kuvat :roll:

Tuossa kameralla "skannattuna": Eli keskimmäisen kuvan numerot 3,4 ja 5, joista 5 YKK:n merkki.
Kuva
Toveri Lada Combi
_________________
Lada 2104 1500 5SPEED Combi vm.1990
Toyota LandCruiser LJ70 2,4TD vm.1988 ON/OFF-ROAD
Kuva

Vastaa Viestiin