Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

FSO-keskustelua joka ei muihin luokkiin sovi
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 10 Huhti 2016 16:32

Polonez pesty ja vahattu talviseisonnan jäljiltä. Samalla vaihdettu moottoriöljyt ja suodatin.
Liitteet
DSC_2775.JPG

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 15 Huhti 2016 20:38

Polonez katsastettu huomautuksetta.

Viikonlopun aikana olisi tarkoitus herkistää etujarrut ja vaihtaa rikkinäinen (lukitus hajonnut) oikean etupyöränlaakerin napamutteri.

Tankin täyttöletkuun sopivat kiristimet kävin ostamassa, josko hieman vuotavan täyttöletkun vaihtoprojektikin ottaisi edistyäkseen.

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 16 Huhti 2016 16:51

Jarrut, laakeri ja täyttöletku hoidettu. Jarruliukuihin joutui lisäämään uusia sokkia, vanhoja oli kadonnut johonkin... Voinee syyttää huolimatonta asentajaa. :oops:

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 05 Touko 2016 15:49

Polonez imuroitu ja pölyt pyyhitty. Jotain pientä paikkamaalailua taas pitäisi tehdä...

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 04 Kesä 2016 19:21

Kampiakselin takatiiviste taitaa vuotaa öljyä. Kytkin- ja vaihdelaatikkoremontille yksi syy lisää. Samoin virranjakajan rungon ja moottorilohkon välinen tiiviste pitänee vaihtaa.

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 11 Elo 2016 20:04

Virranjakajan nestevuoto johtui ehkä siitä, että jakaja oli erittäin löysästi kiinni. Josko nyt kiristyksen jälkeen pysyisi öljyt sisäpuolella. Ainakaan mitään lätäköitymistä ei ole havaittavissa.

Jakajan kiinnityksen ohella ovien ja luukkujen saranat voideltu.

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 05 Loka 2016 10:13

Joku vandaali kävi puukottamassa oikean takarenkaan ilmattomaksi. Kaikista auton osista hyvin valittu, ainoa palikka mitä saa kaupasta. Ystävällinen vandaali.

Tämän innoittamana hankin autoon uudet renkaat, vanhat olivatkin jo uusimiskunnossa ja etenkin -iässä. Uusilla Kormoraneilla ohjaustuntuma muuttui kevyemmäksi, pyöreäolkaisempi muoto sopii tehostamattoman ohjauksen kanssa hyvin yhteen. Melko massiiviset puntit vanteisiin piti lyödä, tässä huomaa halparenkaiden laatuluokan edellisiin Michelineihin verrattuna.
Kuva

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 02 Huhti 2017 14:26

Polonez otettu talvisäilöstä ajoon. Kaikki tuntuu toimivan kuten syksyn puolellakin. Pientä fiksailua tehty: Moottoriöljyt ja suodatin vaihdettu, voimansiirron öljyt tarkastettu, virranjakajan kiinnitystä tiivistetty taas, etupyöränlaakerien kireys säädetty, sytytys säädetty. Ilmansuodattimen voisi vielä tarkastaa, sen vaihdosta taitaa olla jo pari-kolme vuotta aikaa.

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 03 Huhti 2017 15:51

Auto katsastettu. Tyhjäkäyntiseosta säädetty hieman rikkaammalle. Yksi takajarruputki oli hieman kostea, kuitenkaan mitään jarrunestevuotoa ei ollut yrityksestä huolimatta havaittavissa. Pitää seurata asiaa ja vaihtaa putki tarvittaessa, kostean kelin aiheuttamat roiskeet sekä vetopyörästön pieni öljyvuoto vaikeutti kosteuden alkuperän selvitystä.

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 17 Kesä 2017 12:53

Jarrunesteet eivät ole hävinneet mihinkään, kaippa se putki on ehjä.

FSO-klubilaisten avustuksella tuli tehtyä autolle isoin remontti vuosiin: Vetopyörästön etustefa vaihdettiin, vaihdelaatikko vaihdettiin FSO-klubin purkuautosta ostettuun yksilöön ja kytkin vaihdettiin. Syy auton alkuperäisen vaihdelaatikon huonolle kunnolle taisi selvitä: Silmälaakerissa oli vain puolet kuulista tallella, ja täten kytkinakseliin oli kehittynyt reipas välys. Varaosa-silmälaakeria ei oltu työhön varattu, mutta onneksi korvaava laakeri löytyi Bilteman hyllystä, 15 x 35 x 11 -koon laakeri lienee käytössä muuallakin, kuin FSO:n silmälaakerina. :roll: (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/K ... 000019337/)

Koeajolla vaikutelmat olivat yksinomaa positiivisia: Vaihteet toimivat, pysyvät päällä, vaihteisto ei pidä kovin pahaa ääntä ja kytkin ottaa pehmeästi, mutta luistamatta. Kontrasti oli aika huima. Ennen remonttia vaati jonkun verran tottumusta saada aikaan siistejä liikkeellelähtöjä ravistavan ja todella terävästi ottavan kytkimen ja paikaltaan putoilevan ykkösvaihteen kanssa.

Vastaa Viestiin