Sivu 5/11

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Lähetetty: 16 Touko 2013 17:57
Kirjoittaja FSO-Ossi
Noniin, sain Polonezin haettua talvisäilöstä vajaa viikko sitten. Viikonloppuna vaihdoin taka-akselin, nyt voi nauttia huutamattomasta perästä. Katsastus oli jo maanantaina. Jälkinäyttö tuli muutaman pikkujutun takia, mutta tänään sain autoon vihdoin uuden otteen.

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Lähetetty: 30 Touko 2013 20:50
Kirjoittaja FSO-Ossi
Noniin, pienen keväthuollon yhteydessä (öljyt, suodattimet, tulpat jne) tuli samalla myös tehtyä ruoste-estoon täydentävä käsittely. Kotelosuojaa meni 4,5 litraa, ja tuntuu, että muutamaan paikkaan olisi voinut laittaa enemmänkin. Nostaa kamalasti polttoaineenkulutusta tuo ylimääräinen lasti. :mrgreen: Kaksi ruostevauriotakin löytyi, mutta onneksi ne ovat sen verran vähäisiä ja harmittomissa paikoissa, että niiden hitsaaminen on varsin helppoa.

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Lähetetty: 06 Maalis 2014 22:26
Kirjoittaja FSO-Ossi
Vuoden aikana Polonezin mittariin tuli 5000 kilometria. Tänä vuonna sain auton ajoon suotuisan kevään vuoksi hyvissä ajoin. Tein pientä vuosihuoltoa huolto-ohjelman mukaisesti. Vaihdoin tulpiksi NGK BP7ES:t, sillä BP6ES, joka on esimerkiksi Motonetin katalogissa suositus Polonezille, onkin yllättäen liian kuuma tulppa 1.6:lle. Autoa vuosia vaivanut nakutustaipumus poistui heti, olisi pitänyt aiemmin tajuta lukea puolalaista varaosakatalogia...

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Lähetetty: 07 Maalis 2014 15:56
Kirjoittaja FSO-Ossi
Purin Polonezin takaosan sisustan, koska viime vuonna katsastuksessa tuli korjauskehotus tunkinkorvakkeiden ruosteista, joten nyt ne on hyvä pistää kuntoon. Muita lahopaikkoja ei löytynyt, eikä tunkinkorvakkeidenkaan tilanne kovin pahalta vaikuttanut.

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Lähetetty: 23 Maalis 2014 16:52
Kirjoittaja FSO-Ossi
Ylimääräisestä vuosikokouksesta tultaessa tuli jäätyä tien päälle, kun viime vuonna vaihdettu laturin hihna katkesi. Onneksi laite hajosi sopivasti Bilteman läheisyyteen. Ei voi kyllä kehua Ossca-merkkistä edellistä hihnaa, luulisi sellaisen nyt yli 5000 kilometriä kestävän.

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Lähetetty: 24 Elo 2014 15:38
Kirjoittaja FSO-Ossi
Innokkaan Pollenkorjaamisen vastapainoksi tuli tehtyä tällekin jotain. Tänä vuonna mitään sen suurempaa remonttia noiden pienien ruostehommien lisäksi ei ole tullut tehtyä.

Vaihdoin ainakin vuodesta 2004 asti huonona olleen taustapeilin parempaan ja ompelin konepellin äänieristeen reunanauhan takaisin paikalleen.

Kuva
Aiempi peili
Kuva
Korvaava peili

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Lähetetty: 07 Syys 2014 16:50
Kirjoittaja FSO-Ossi
Jakohihna vaihdettu mittarilukemalla 95300. Vanha olikin jo varsin pykinyt, vaikka sillä oli takana vasta 35000 km. Ikä tekee tehtävänsä, vaihdosta olikin aikaa jo 10 vuotta.

Samalla huomattu että jarrupääsylinteri alkaa olemaan vaihtokunnossa ja polttoainetankin täyttöletku vuotaa.

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Lähetetty: 14 Syys 2014 14:43
Kirjoittaja FSO-Ossi
Keväällä vaihdettu käsijarruvaijeri on liian lyhyt. Laahaa aina kun mutteri on kunnolla kiinni. Tuli vaihdettua tilalle vanha käsijarruvaijeri, jota piti hieman entisöidä.

Jarrupääsylinteri ei ehkä olekaan rikki, sillä jarruista laahaa vaan vasen etu ja takajarrut vanhalla käsijarruvaijerilla. Etujarrupalat alkavat olemaan vaihtokunnossa, ensi ajokauden alussa voisi vaihtaa palat ja levyt. Herkistin vasenta etujarrua, ehkä se tuosta elpyy, tai sitten ei... Ainoa oikea tapa olisi purkaa koko satula ja vaihtaa vähemmän huono mäntä satulaan.

Vaihdoin bensaletkuihin parempia klemmareita nykyisten ollessa sekalainen kokoelma kaikenlaisia. Ainakin bensanhaju väheni selvästi, kun sai polttoainepumpun lähtöliitännän kunnolla kiinni. :roll:

Entisöin myös takaluukkua, nyt on orkkis verhoilu paikallaan ja kahdesta tiivisteestä askarreltu yksi kokopitkä takaluukun tiiviste! En ole ikinä nähnyt Polonezia, jossa takaluukun tiivisteen päät ottaisivat yhteen. :roll:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Lähetetty: 04 Loka 2014 18:11
Kirjoittaja FSO-Ossi
Tuli sen verran tylsää että pesin Polonezin ja vaihdoin etujarrulevyt ja -palat. Vasemman etujarrun männästä jynssäsin pahimpia pintaruosteita pois. Suojakumit olivat ehjät, mutta pari sokkaa oli kadonnut jonnekin. Pitää muistaa asentaa ne, kunhan löytää jostain romulaarista kyseiset sokat.

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Lähetetty: 03 Maalis 2015 17:51
Kirjoittaja FSO-Ossi
Orkkisklassikko haettu talvisäilöstä heti 1.3., kun kesärenkailla saa lain mukaan ajaa. Kotimatkalla tuli kiinnitettyä huomiota poikkeuksellisen vähän jumittaviin jarruihin. Ikävänä asiana latausvalo alkoi vilkkumaan ja lopulta palamaan jatkuvasti. Tein tänään pientä kivihiiliprojektia ja vaihdoin hiilimoduuliin uudet hiilet, aiemmat olivatkin aika loppu, etenkin toinen. Kunhan akun saa ladattua, voi testata uusien hiilien kanssa, josko remontti auttoi. Jos ei, niin pitää ottaa koko laturi pöydälle ja ihmetellä tarkemmin.