Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

FSO-keskustelua joka ei muihin luokkiin sovi
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 16 Touko 2013 17:57

Noniin, sain Polonezin haettua talvisäilöstä vajaa viikko sitten. Viikonloppuna vaihdoin taka-akselin, nyt voi nauttia huutamattomasta perästä. Katsastus oli jo maanantaina. Jälkinäyttö tuli muutaman pikkujutun takia, mutta tänään sain autoon vihdoin uuden otteen.

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 30 Touko 2013 20:50

Noniin, pienen keväthuollon yhteydessä (öljyt, suodattimet, tulpat jne) tuli samalla myös tehtyä ruoste-estoon täydentävä käsittely. Kotelosuojaa meni 4,5 litraa, ja tuntuu, että muutamaan paikkaan olisi voinut laittaa enemmänkin. Nostaa kamalasti polttoaineenkulutusta tuo ylimääräinen lasti. :mrgreen: Kaksi ruostevauriotakin löytyi, mutta onneksi ne ovat sen verran vähäisiä ja harmittomissa paikoissa, että niiden hitsaaminen on varsin helppoa.

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 06 Maalis 2014 22:26

Vuoden aikana Polonezin mittariin tuli 5000 kilometria. Tänä vuonna sain auton ajoon suotuisan kevään vuoksi hyvissä ajoin. Tein pientä vuosihuoltoa huolto-ohjelman mukaisesti. Vaihdoin tulpiksi NGK BP7ES:t, sillä BP6ES, joka on esimerkiksi Motonetin katalogissa suositus Polonezille, onkin yllättäen liian kuuma tulppa 1.6:lle. Autoa vuosia vaivanut nakutustaipumus poistui heti, olisi pitänyt aiemmin tajuta lukea puolalaista varaosakatalogia...

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 07 Maalis 2014 15:56

Purin Polonezin takaosan sisustan, koska viime vuonna katsastuksessa tuli korjauskehotus tunkinkorvakkeiden ruosteista, joten nyt ne on hyvä pistää kuntoon. Muita lahopaikkoja ei löytynyt, eikä tunkinkorvakkeidenkaan tilanne kovin pahalta vaikuttanut.
Liitteet
2014-03-07 15.44.44.jpg
2014-03-07 15.44.44.jpg (204.96 KiB) Katsottu 8386 kertaa
2014-03-07 15.44.32.jpg
2014-03-07 15.44.32.jpg (178.1 KiB) Katsottu 8386 kertaa
2014-03-07 15.44.22.jpg
2014-03-07 15.44.22.jpg (170.46 KiB) Katsottu 8386 kertaa
2014-03-07 15.44.14.jpg
2014-03-07 15.44.14.jpg (223.94 KiB) Katsottu 8386 kertaa
2014-03-07 15.43.58.jpg
2014-03-07 15.43.58.jpg (174.06 KiB) Katsottu 8386 kertaa

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 23 Maalis 2014 16:52

Ylimääräisestä vuosikokouksesta tultaessa tuli jäätyä tien päälle, kun viime vuonna vaihdettu laturin hihna katkesi. Onneksi laite hajosi sopivasti Bilteman läheisyyteen. Ei voi kyllä kehua Ossca-merkkistä edellistä hihnaa, luulisi sellaisen nyt yli 5000 kilometriä kestävän.

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 24 Elo 2014 15:38

Innokkaan Pollenkorjaamisen vastapainoksi tuli tehtyä tällekin jotain. Tänä vuonna mitään sen suurempaa remonttia noiden pienien ruostehommien lisäksi ei ole tullut tehtyä.

Vaihdoin ainakin vuodesta 2004 asti huonona olleen taustapeilin parempaan ja ompelin konepellin äänieristeen reunanauhan takaisin paikalleen.

Kuva
Aiempi peili
Kuva
Korvaava peili

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 07 Syys 2014 16:50

Jakohihna vaihdettu mittarilukemalla 95300. Vanha olikin jo varsin pykinyt, vaikka sillä oli takana vasta 35000 km. Ikä tekee tehtävänsä, vaihdosta olikin aikaa jo 10 vuotta.

Samalla huomattu että jarrupääsylinteri alkaa olemaan vaihtokunnossa ja polttoainetankin täyttöletku vuotaa.

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 14 Syys 2014 14:43

Keväällä vaihdettu käsijarruvaijeri on liian lyhyt. Laahaa aina kun mutteri on kunnolla kiinni. Tuli vaihdettua tilalle vanha käsijarruvaijeri, jota piti hieman entisöidä.

Jarrupääsylinteri ei ehkä olekaan rikki, sillä jarruista laahaa vaan vasen etu ja takajarrut vanhalla käsijarruvaijerilla. Etujarrupalat alkavat olemaan vaihtokunnossa, ensi ajokauden alussa voisi vaihtaa palat ja levyt. Herkistin vasenta etujarrua, ehkä se tuosta elpyy, tai sitten ei... Ainoa oikea tapa olisi purkaa koko satula ja vaihtaa vähemmän huono mäntä satulaan.

Vaihdoin bensaletkuihin parempia klemmareita nykyisten ollessa sekalainen kokoelma kaikenlaisia. Ainakin bensanhaju väheni selvästi, kun sai polttoainepumpun lähtöliitännän kunnolla kiinni. :roll:

Entisöin myös takaluukkua, nyt on orkkis verhoilu paikallaan ja kahdesta tiivisteestä askarreltu yksi kokopitkä takaluukun tiiviste! En ole ikinä nähnyt Polonezia, jossa takaluukun tiivisteen päät ottaisivat yhteen. :roll:
Liitteet
DSC_0705.jpg
DSC_0704.jpg

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 04 Loka 2014 18:11

Tuli sen verran tylsää että pesin Polonezin ja vaihdoin etujarrulevyt ja -palat. Vasemman etujarrun männästä jynssäsin pahimpia pintaruosteita pois. Suojakumit olivat ehjät, mutta pari sokkaa oli kadonnut jonnekin. Pitää muistaa asentaa ne, kunhan löytää jostain romulaarista kyseiset sokat.

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 03 Maalis 2015 17:51

Orkkisklassikko haettu talvisäilöstä heti 1.3., kun kesärenkailla saa lain mukaan ajaa. Kotimatkalla tuli kiinnitettyä huomiota poikkeuksellisen vähän jumittaviin jarruihin. Ikävänä asiana latausvalo alkoi vilkkumaan ja lopulta palamaan jatkuvasti. Tein tänään pientä kivihiiliprojektia ja vaihdoin hiilimoduuliin uudet hiilet, aiemmat olivatkin aika loppu, etenkin toinen. Kunhan akun saa ladattua, voi testata uusien hiilien kanssa, josko remontti auttoi. Jos ei, niin pitää ottaa koko laturi pöydälle ja ihmetellä tarkemmin.

Vastaa Viestiin