Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

FSO-keskustelua joka ei muihin luokkiin sovi
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 383
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Polonez otettu taas liikennekäyttöön aurinkoisen kevätpäivän kunniaksi. Polonezin ajaminen on todellinen nautinto pitkän talven jälkeen, jota myös auton hyvä kunto tukee. Pienenä kauneusvirheenä lämpömittari on alkanut sekoilemaan, ollen pääosin toimimatta. Ajattelin lähteä laiskuuttani yksinkertaisimmasta liikkeelle, ja kokeilla ensin vaihtaa anturin, varaosan ollessa helposti saatavilla ja itse anturin hyvin esillä.
Kuva
Kaunista
Kuva
Hetken lämpömittari toimikin. ISA-ajoasentoa tuli jo melkein ikävä!
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 383
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Lämpömittari korjaantui pelkän anturin vaihdolla, outoa! Muuta vikaahan tässä autossa ei oikeastaan ollutkaan. ;)
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 383
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Pitikin mennä sanomaan. Kardaani alkoi ravistamaan aika lailla, tukilaakeri on ainakin melkoisen löysän oloinen.
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 383
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Varaosa-kardaani korjautettu ja asennettu alle, autossa ollut kardaani jätetty myös entisöitäväksi, että on valmis varaosa hyllyssä.

Myös kaasutin huollatettu. Havaittu samalla, että jarrutehostimen letku oli melkein irti, joka aiheutti imuvuotoa. Asentamisen yhteydessä myös venttiilien säätö tarkastettu ja todettu hyväksi. Auto toimii nyt perin mainiosti, joka pistää kiinnittämään huomiota korin puutteisiin ja epäkohtiin...
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 383
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Vaihdettu jarrupääsylinteri ja vasen etujarruputki.
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 383
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Talven aikana vaihdettu myös vuotanut jarrutehostimen alipaineletku. Oikean etulokasuojan ruostevauriota fiksattu ruosteensyöjällä ja maalattu lokasuojan alareuna ja pelkääjän oven alareuna uudestaan. Toivottavasti korjaus pitää yhtä pitkään (12 vuotta) kuin edellinen vastaava.

Autolla uskaltauduttu pienelle koeajolle, kaikki tuntuu toimivan akun latauksen jälkeen.
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 383
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Moottoriöljyt, ilmansuodatin, polttoainesuodatin ja jakohihna vaihdettu. Edellisestä jakohihnan vaihdosta olikin melkein kuusi vuotta, hups... Samalla tiivistetty vaihdelaatikon nopeusmittarin tunnistinlaitteen liitos, joka vuosi öljyä, sekä vasen etupyörän laakeri, jonka napamutterin lukitus ei pitänyt. Muuten Polonez tuntuu toimivan varsin hienosti, ei mitään akuuttia korjaustarvetta tunnistettavissa.
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 383
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Polonezista löydetty muutama imuvuoto lisää, jotka korjautuivat kiristelyllä. Autolla on tullut ajettua jo monta sataa kilometriä tänä vuonna, pitää vähän himmailla ettei Polonez kulu liiaksi.
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 383
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Polonezilla ajeltu taas muutama retki, yhteensä n. 600 km. Ongelmiakin on ollut. Reilu 5 vuotta sitten hankittu akku päätti heittää henkensä, joten tuli ostettua toinen samanlainen akku, minkä Polleenkin ostin keväällä. Akkukauppaa on tuettu. :? Jälkimmäiseltä reissulta palaessa eräässä mäessä kuului kilahdus, joka paljastui pakoputken hännän katoamiseksi. Vaihdettu tämän johdosta uudet pakoputken äänenvaimentimet, myös etuäänenvaimennin päätti muuttua jauhoksi takaäänenvaimenninta irrotellessa. Onni onnettomuudessa, että tuli joskus 2014 Puolanmatkalla ostettua nuo pakoputken pätkät matkamuistoiksi.

Kuva
Ongelma

Kuva
Vanhat pöntöt

Kuva
Nyt on uutta osaa :) Asennettavuuskin oli melko reilusti parempi kuin edellisillä, jotka autoon oli asennettu vuonna 2004 tai 2005.

Auto myös pesty ja vahattu. Etu- ja takarenkaat vaihdettu päikseen, nyt renkaat lienevät elinkaarensa n. puolivälissä, joten kulumista lienee syytä tasoittaa. Etupää syö reunoja vähän enemmän.
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 383
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Tonkiessani aarreläjästäni Polleen termostaattikoppaa löysin todella siistin jarrumännän jonka asensin Poloneziin vasempaan etujarruun, jolla on ollut jumittelutaipumusta, ja tiedossa oli, että mäntä on vähän pahan näköinen. Nyt vaikuttaa siltä, että jarrut eivät laahaa sitäkään vähää kuin aiemmin.
Vastaa Viestiin