Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

FSO-keskustelua joka ei muihin luokkiin sovi
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 422
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Pilvisen mutta sateettoman päivän kunniaksi noudatin käyttöohjekirjan neuvoa ja pesin ja vahasin auton sekä käsittelin muoviosat. Auton ulkoasu parani mielestäni roimasti, nyt kelpaa mennä Idän Ihmeisiin!
vahaus1.jpg
vahaus1.jpg (54.27 KiB) Katsottu 18320 kertaa
vahaus2.jpg
vahaus2.jpg (73.9 KiB) Katsottu 18317 kertaa
Kulutuskin tuli laskettua. Enimmäkseen maantieajoa sisältäneen 320km ajon aikana kulutukseksi vakiintui 8,0 l/100km. Ei lainkaan paha 1960-luvun moottoritekniikalla varustetulle varsin kookkaalle autolle.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 422
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Vaihdoin eilen uutta palikkaa virranjakajaan ja säädin sytytyksen. Menin autolla Moottorikahvilaan Sipooseen erään toisen SEV-autokerhon kokoontumiseen. Matkalla oli havaittavissa nakutusta rasituksessa, joten Moottorikahvilalla korjasin erityisesti Walorantojen ystävällisellä avustuksella sytytystä paremmin kohdalleen. Nyt auto käy nakuttamatta kaikissa tilanteissa, joskin kaikista paras räväkkyys tehosta hävisi. Tärkeämpää minulle on kuitenkin moottorin kestävyys kuin ylinopeuden ajaminen, lienenköhän koskaan painanut kaasupoljinta yli puolenvälin? ;)

Paluumatkan kruunasi vielä se, että takanani ajaneen Puolan kilvissä olevan auton kartturi otti varsin runsaasti autostani kuvia ja matkustajat olivat varsin ihmeissään ainakin ilmeestä päätellen kun ohittivat Poloneesiani. 8-)

Nyt uskon että niin auton luotettavuus kuin ulkoasukin on sopiva idän ihmeiden edustuskäyttöön. Tietenkin tarkoituksena on vielä hieman siistiä ulkoasua - kyseessä on kuitenkin lähinnä pölyjen pyyhintä, isot operaatiot taitavat olla takana päin.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 422
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Kävin Polonezilla Idän ihmeet-tapahtumassa. Matka oli noin 550km etupäässä moottoritietä. Paluumatkalla Nurmijärven kohdalla voimansiirto otti kipeetä ja kävi ulvomaan, olisikohan öljy vähissä? Pitää tutkia asiaa viimeistään määräaikaishuollossa.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 422
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Hain auton tänään määräaikaishuollosta. Huollossa olivat pistäneet jotain täyssynteettistä öljyä, olisi pitänyt muistaa toivoa tehtaan suositusten mukaista öljyä. No, kaipa se täyssynteettiselläkin toimii. Vetopyörästön etustefa oli vuotanut leijonanosan öljyistä pois ja siitä johtui pyörästön ulina. Öljyn lisäykselläkään se ei parantunut joten luvassa on remonttia sillä suunnalla. Talven aikana varmaan hankin Puolasta uudet palikat vetopyörästöön ja vaihdan talven jälkeen sopivammat öljyt moottoriin, olkoon nyt talven yli noilla täyssynteettisillä, varmaan ihan hyvät varastointiöljyinä.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 422
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Auto on ollut paikoillaan määräaikaishuollosta asti. Tänään katselin vetopyörästön alle, siellä oli reippaanpuoleinen lätäkkö öljyä. Taidan pistää auton jo nyt talviseisontaan koska ei kuivalla perällä kannata ajaa. Pääkaupunkiseudun paikalliskokoontumiseen pitää kehittää jotain muuta (FSO-)kalustoa. :cry:
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 422
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Orkkisklassikko on taas herätetty talviunilta. Koska perä lie jo menetetty, olen ajellut autolla nyt muutaman päivän ja nauttinut sen tuomasta mukavuudesta. Vetopyörästökään ei juuri ulise, mutta pitää iskeä sinne ehjiä osia kunhan niitä jostain löytää.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 422
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Kävin katsastamassa auton. Äänimerkin toimimattomuudesta korjauskehotus, muuten mukavasti vuosi ajoaikaa.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 422
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Vaikka talviseisonnan jälkeen jarrut tuntuivat toimivan mukavasti, vanha tuttu jumitustaipumus alkoi taas vaivaamaan vasenta etupyörää. Lämmöt varmaan olivat olleet korkealla kun laakerikin iskenyt rasvansa pitkin vannetta. :shock: Classic Motor Show-tapahtuman yhteydessä tuli havaittua tämä rasvanlento-ongelma.

Tänään herkistelin etupyörien jarrut ja vaihdoin uudet rasvat vasempaan laakeriin. Mitään välyksiä tai muuta klappia ei ollut havaittavissa. Koeajolla auto liikkui kevyesti, oletettavasti vika olikin vain jarrun laahaamisessa jarrutuksen jälkeen.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 422
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Polonezini noteerattiin Klassikot-lehden Classic Motor Showta käsittelevässä artikkelissa yhdellä kuvalla. Myös FSO-klubi mainittiin, kiitos klubitarran. Mukavaa, kun harrastelehdissä näkee Polonezia aina silloin tällöin, vastahan viime vuonna Espoon toisen FSO-harrastajan käyttö-Polonez oli Mobilistissa bongattuna.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 422
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Kävin vähän maakuntamatkailemassa Orkkisklassikolla. Samassa yhteydessä tuli kokeiltua Polonezin autosuunnistusominaisuuksia - ja todettua ne ensiluokkaisiksi. Autokuntani oli kilpailun ehdottomasti nopein.
Liitteet
Minun 1.5 SLE ja 1.6 SLE Lada-Jussin 1.5 LE Specialin kanssa rivissä
Minun 1.5 SLE ja 1.6 SLE Lada-Jussin 1.5 LE Specialin kanssa rivissä
Akwariumit.jpg (109.66 KiB) Katsottu 18076 kertaa
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vastaa Viestiin