Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

FSO-keskustelua joka ei muihin luokkiin sovi
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 10 Huhti 2009 20:57

Olen talven ajellut tapaninpäivänä ostamallani 1.5 SLE:llä vuodelta 1988 ilman mitään huolia ja murheita. Auton mukana ei kuitenkaan tullut kesärenkaita joten nyt kun alkaa jo hävettää rapistella nastarenkailla kuivalla asfaltilla niin ajattelin ottaa Suomen 2. parhaan FSO Polonezin ajoon, orkkisklassikkoni.

Projektin aloitin tänään päivällä suorittamalla viime viikolta kesken jääneen oikean etujarrun herkistelyn loppuun.

Viime viikolla olin laittanut auton ensimmäistä kertaa elokuun jälkeen käymään ja koetin hieman pihassa ajella. Ajelu osoittautui hankalaksi kun oikea etupyörä ei liikkunut lainkaan. Oletin aluksi kyseessä olevan pyöränlaakerin koska viime kesän lopussa laakeri oli vinkunut satunnaisesti. Availin samassa yhteydessä jarrun, mutta mäntä ei suostunut liikkumaan, joten laitoin sen CRC:hen uimaan.

Yllätys olikin varsin suuri kun sain jarrunmännän muutaman minuutin ähellyksellä liikkumaan sulavasti. CRC:n vaikutus oli varsin huimaava. Laitoin jarrun kasaan ja ajelin pihalla lyhyen koeajon ja totesin kaiken toimivan ihan hyvin muutamaa lamppua ja tiettyä yleiskankeutta lukuun ottamatta. Aikaa projektiin oli mennyt vain noin vartin joten päätin samassa yhteydessä pestä autot (orkkisklassikon ja käyttö-Polonezin).

Huomenna olisi tarkotus käydä konttorilla laittamassa orkkisklassikko ajoon ja 1.5 SLE liikennekäytöstä pois.
Liitteet
kauden_aloitus.jpg
kauden_aloitus.jpg (95.28 KiB) Katsottu 14748 kertaa

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 15 Huhti 2009 11:20

Lauantaina katsastusasemat eivät olleet jostain kumman syystä (pääsiäinen) auki, joten vasta tiistaina pääsin laittamaan auton takaisin liikennekäyttöön. Kevätkauden ensimmäisen ajon suoritin mukavan kirpeässä viiden asteen kelissä naapurikunnan puolelle kahville.

Ensimmäiset kilometrit olivat varsin tuskaisia koska oikea etujarru jumitti edelleen hieman. Varsin nopeasti pyörä lähti kuitenkin pyörimään kunnolla ja pääsin nauttimaan CB-moottorin raa-asta voimasta. Kaikki hevosvoimat tuntuivat olevan tallella ja ajettavuus tuntui ihan asialliselta, joskin satunnaiset pyöränlaakerin inahdukset kertoivat että laittoa on. Michelin Energy-renkaat tuntuivat varsin kovilta talvirenkaiden jälkeen. Kytkin otti varsin ylhäältä, varmaan sen vaihto lienee lähiaikoina luvassa. Lämmityslaitteen päätin pitää pois päältä koska lämppäri tuotti varsin tunkkaista löyhkää.

Matkalla havaitsin lasinpyyhkijöiden sulkien olevan surkeassa kunnossa joten poikkesin Lahnuksen Shellille ostamaan varsin hinnakkaat Boschin spoilerisulat. Huoltoaseman pihalla vanhempi herrasmies tuli ihmettelemään Orkkisklassikkoa ja kehui auton kuntoa.

Perille pääsin varmasti ja olin positiivisesti yllättynyt talviseisonnan vähäisistä vaurioista.

Ennen katsastusta (viimeistään 14.5, jolloin auto täyttää 18 vuotta) olisi tarkoitus laittaa kuntoon pyöränlaakeri ja korjailla valojen kontaktihäiriöitä.

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 28 Huhti 2009 12:27

Korjailin koko eilisillan valojen vikoja, Vasemman etuparkin johdoille ei näköjään tule jännitettä ollenkaan, enkä keksinyt missä virta jää pois. Oikea etuparkki vilkkuu oikean etuvilkun sijaan, tämä vika taas on itse valaisimessa. Pitänee vaihdella se kun ehtii. Oikeassa takavalossa oli vain palanut polttimo, sen vaihtaminen meni ihan poloneesin tahtiin kunhan sai kiinni ruostuneet lasin ruuvit irti. Vasen etusumuvalo ei myöskään toiminut, abiko oli irronnut liittimestään.

Kyllästyttyäni lamppujen kanssa tappeluun kiristin käsijarrun nappaamaan kiinni 3. naksahduksesta kuten käyttöohjekirja ohjeistaa.

Kävin hakemassa aamusella päästölapun tutusta putiikista Helsingin Tattarisuolta. Säädöt oli iloisesti sekasin ja häkää tuli tuplaten sallittuun nähden. Ruuvailivat seosta laihemmalle niin sain hyvillä arvoilla olevan päästölapun. Alavääntöäkin tuntui tulleen vähän lisää.

Ajelin Tattikselta suoraan Heikinlaakson autokatsastukseen. 10 minuutin kahvin juonnin jälkeen vanhempi herrasmies otti Poloneesin syyniin. Katsastus oli harvinaisen tarkkaa, erityisesti pyöräntuentojen kanssa katsastaja vietti reippaasti aikaa. Ajoaikaa tuli reilu vuosi yhdellä merkinnällä rekisteriotteeseen, vasen etuparkki on korjattava parin viikon kuluessa. Sain suullisen huomautuksen myös lisäkaukovalojen huonoista heijastinpinnoista (mitä, onko Zelmotin hehkulankalisäkaukovalot muka huonolaatuisia :lol:), huonosti kiinni olevasta oikeasta sumuvalosta, toimimattomasta vasemmasta rekisterikilven valosta ja öljyisestä vaihdelaatikosta.

Odotin huomautuksia myös jostain pienestä välyksestä vasemman etupyörän tuennasta joka esiintyy kolinana ajettaessa kuoppiin sekä valitusta haljenneista ajovaloumpioista - lampunpesurit on pahaks.

Kiitin Orkkisklassikkoa verrattain hyvästä suorituksesta tankkaamalla Vallikallion Shellillä tankin täyteen V-poweria ja samalla nautin kupposen kahvia.

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 02 Touko 2009 19:24

Käväisin edustamassa Orkkisklassikolla puolan autoteollisuutta ja FSO-autoja Classic Motor Showssa Lahdessa. Matka sujui varsin leppoisasti Lahteen asti. Kyseisen kaupungin tiet olivat jostain syystä kuitenkin aivan tukossa joten sain jurnuttaa pitkään ruuhkassa. Orkkisklassikko otti nokkiinsa moisesta hidastelusta ja päätti nostaa lämpönsä punarajalle. Rullasin bussipysäkille ja totesin jäähdyttimen puhaltimen toimimattomaksi. Ohitin teippivirityksellä puhaltimen anturin ja puhallin alkoikin toimia asiallisesti. Ajelin flektin huutaessa Messuhallin suuntaan, jossa en kuitenkaan saanut parkkipaikkaa vaan jouduin heittämään auton jonkun liikeyrityksen paikoitusalueelle.

Classic Motor Showssa tuli nähtyä ainakin 500 25 vuotta vanhaa tai vanhempaa autoa. Ihmettelin kuitenkin suuresti mm. FSO-autojen puuttumista näyttelystä, luulisi jonkun orkkisklassikkopolskin päässeen paikalle. Myös Talbotin puuttuminen ihmetytti.

Kuva

Lepatin messuhallilta muutaman tunnin notkumisen jälkeen heinolalaiselle huoltoasemalle ruokailemaan, josta kiidin moottoritietä Vantaan Korsoon asti jossa tankkasin. Huomasin selvää nykimistä tasaista nopeutta ajaessa, joka diagnoosimittarin (kierroslukumittari, joka on elektroninen) perusteella viittasi klassiseen hall-anturi-vikaan. Ajelin nykimisen saattelemana kotiin, jossa pikadiagnoosi paljasti viaksi sulaneen/irronneen eristeen hall-anturin plusliittimen johdossa. Alun perin suunnitelmana oli käydä paikallisessa elektroniikkakaupassa FSO:lla, mutta koska en aivan luottanut muutaman kuparikarvan varassa olevaan sytytysjärjestelmään päätin säästää ympäristöä ja kanssaliikkujien hermoja ja hyödynsin YTV:n palveluita.

Avatar
Tatu Waloranta
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Elo 2008 18:39
Jäsennumero: 5
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja Tatu Waloranta » 02 Touko 2009 19:37

Bongasin sentään FSO:n vanhanmerkin(Warszavasta?) Popedan puskurin päällä :lol:

Eli tämmöisen merkin:

Kuva
Viimeksi muokannut Tatu Waloranta, 05 Touko 2009 17:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volzhsky Avtomobilny Zavod
Lada 2104 Kombi 1500 4speed vm. 1986
Fabryka Samochodow Osobowych
FSO Polle Pick-Up 125p 1500 5speed vm. 1990

Kuva

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 05 Touko 2009 08:26

Tatu Waloranta kirjoitti:Bongasin sentään FSO:n vanhanmerkin(Warszavasta?) Popedan puskurin päällä :lol:
Hmm, en onnistunut bongaamaan moista peliä siellä. Oletko aivan varma että kyseessä oli Pobeda, Warszawiakin kun Suomessa on ainakin 2 kpl vielä hengissä.

Orkkisklassikon matka on jatkunut melko huolettomasti, nykiminen on muuttunut vain yli 4000 rpm tapahtuvaksi, lieköhän vika jossain toisaalla sytytysjärjestelmässä, ehkäpä länsimaisessa tuning-puolassa? Pitänee tutkia lähipäivinä, ominaisuus on kuitenkin niin mieto ettei se normaalia ajoa haittaa, tapanani kun on ajella varsin rauhallisesti ja jurnuttaa pienillä kierroksilla.

Sähläsin flektiviritelmilläni jotenkin typerästi ja anturilta tuulettimelle menevä johto osui vauhdissa laturin hihnaan ja katkesi. Samalla se onnistui repäisemään akun vieressä olevaa sähköjohtohässäkkää ja tuulilasin pesulaite lopetti myös toimintansa. :oops:

Avatar
Tatu Waloranta
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Elo 2008 18:39
Jäsennumero: 5
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja Tatu Waloranta » 05 Touko 2009 17:02

FSO kirjoitti:
Tatu Waloranta kirjoitti:Bongasin sentään FSO:n vanhanmerkin(Warszavasta?) Popedan puskurin päällä :lol:
Hmm, en onnistunut bongaamaan moista peliä siellä. Oletko aivan varma että kyseessä oli Pobeda, Warszawiakin kun Suomessa on ainakin 2 kpl vielä hengissä.
Kyseinen auto oli Volga-Kerhon ruskea yksilö, merkki oli irrallan puskurin päällä(varmaan rekvisiittaa...), ja GAZ:in omat merkit oli paikallaan, eli luulisi, että kyse oli Popedasta... :?
Volzhsky Avtomobilny Zavod
Lada 2104 Kombi 1500 4speed vm. 1986
Fabryka Samochodow Osobowych
FSO Polle Pick-Up 125p 1500 5speed vm. 1990

Kuva

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 18 Touko 2009 19:24

Tulin maalauttaneeksi kylkilistojen alapuoliset osat, takapellin sekä Akwarium-lisäpalan Orkkisklassikon Pitskun Autopaintissa naapurikaupungin puolella. Ei järin edullista mutta auton ulkoasu parani reippaasti.
Liitteet
maalaus.jpg
maalaus.jpg (184.81 KiB) Katsottu 14563 kertaa

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 06 Heinä 2009 21:28

Orkkisklassikko on ollut nyt varsin vähällä huollolla - ja mitäpä sitä huoltamaan kun ei ole ilmennyt vikojakaan. Bensaletkut ja bensansuodattimen vaihdoin kaasarin ja bensapumpun välistä koska letkut olivat haperoita ja bensansuodatin saastainen ja turhan likellä imusarjaa. Pientä nykimistä esiintyy yli 4000rpm kierroksilla, olen varsin varma että kyseessä on sytytyksen matalajännitepuolen kontaktihäiriö, pitänee paneutua siihen kun on jotain muutakin puuhailtavaa moottoritilassa - tai kun ongelma esiintyy normaaleilla käyttökierroksilla.

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 28 Heinä 2009 16:02

FSO kirjoitti:Pientä nykimistä esiintyy yli 4000rpm kierroksilla, olen varsin varma että kyseessä on sytytyksen matalajännitepuolen kontaktihäiriö, pitänee paneutua siihen kun on jotain muutakin puuhailtavaa moottoritilassa
Ajelin viikonloppuna varsin pitkän kesälomalenkin Savon suunnalle, 6-tietä kantatielle 62 jossa poikkesin mökkeilemään ja palasin Mikkelin ja viitostien kautta. Poloneesi toimi luotettavasti. Nykimistä esiintyi edelleenkin, ja se johtui kahdesta asiasta: Virranjakajan keskipakoissäätäjä oli erittäin saastainen ja täten se aiheutti ongelmia sytytyksen toiminnalle. Myös hall-anturin johdotukset olivat kärsineet. Ensimmäisen puhdistin matkan puolivälissä, jälkimmäinen odottaa kolvikäsittelyä.

Samalla reissulla tuli puuhasteltua sähköjen kanssa, etupuskurin vilkku-parkkiyhdistelmät toimivat nyt kuten pitää.

EDIT: Jaa niin, ja matkan keskikulutus oli 8,2 litraa satasella.

Vastaa Viestiin