Kokemuksia asteen kalliimmasta Polonezista

FSO-keskustelua joka ei muihin luokkiin sovi
Mortus
Viestit: 19
Liittynyt: 09 Syys 2008 18:25
Jäsennumero: 7
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Kokemuksia asteen kalliimmasta Polonezista

Viesti Kirjoittaja Mortus »

Kaikki alkoi syyskuun alkupuolella 2008. Etsiskelin alle sopivaa itäautoa nettiautoa ja kuldnebörsiä selailemalla. Ladat olivat hinnoissaan, eikä Lada yleisyytensä vuoksi oikein edes innostanut loppujen lopuksi. Haku etsi vanhaa kunnon Wartburgia, ja paria Mossea ehdin jo oikein kunnolla kuolaamaan. Kaikki tämä kuitenkin unohtui vaihtoehdoista, kun myyntiin ilmestyi vuoden 1988 FSO Polonez. Versio oli jotakin CE, eli kärjettömällä sytytyksellä ja tietyllä ”taloustekniikalla” varustettu karvalakkimalli. Aiempi Polonez-tietouteni oli siinä, että alakoulussa ollessani erään luokkalaisen äidillä oli Polonez, ja kyseisen poikaa kiusattiin koulussa tämän takia. Asetelma oli siis lupaava.

Jahkailin asiaa tovin aikaa, löysin netistä joitakin FSO-harrastajia ja otin heihin yhteyttä. Jossakin vaiheessa päätin jotakin ostosta. Auto oli Rovaniemellä, ja itse asun Tampereella. Hintapyyntöä 400 euroa ja auto oli juuri katsastettu, alkuperäinen ”lapin auto”. Alkuperäinen tarkoitus oli lähteä silloin ykkösautona olleella diesel-Focuksella perusvaraosien (suodattimien, yms) ja hinausköyden kanssa hakemaan autoa, mutta toisen kuskin puute kiusasi. Loppujen lopuksi lähdin 12. syyskuuta perjantai-iltana yhdentoista yöjunalla makuuvaunun kera hakemaan autoa. Vähän harmitti, kun myyjä kertoi puhelimessa kolhineensa lommon auton öljypohjaan ja kuskin puolen takakulmaan.

Seuraavana aamuna odottelin raikkaassa syyssäässä (ja krapulassa, kiitos vr:n ravintelivaunujen) myyjää noutamaan asemalta. Ajelimme muutaman kilometrin teollisuushallin pihaan, jossa FSO odotteli. Ruostetta kyljissä oli hivenen enemmän, kuin kuvista saattoi päätellä. Pintaruostetta kyllä. Auto käynnistyi hyvin, mutta tyhjäkäyntiä se ei ilman ryyppyä suostunut käymään, kuin lämpöisenä. Osaryypyllä käynti oli hyvin seilaavaa. Tyhjäkäynti vaelsi sammumispisteen ja korkeiden kierrosten välillä. No, eipä tässä enää peräännytty, myyjäkin ymmärsi matkan ja tyhmyyteni olla tinkaamatta kovemmin etukäteen. Raha vaihtoi omistajaa ja lähdin tankkauksen kautta kohti Tamperetta. Ajoasento oli huono.

Alkumatkan seurasin lämpöjä, öljynpaine hermostutti. Olin unohtanut koko mittarin ennen ostoa ja paine ei tuntunut nousevan kuin neljännekseen asteikosta. Auto oli harvinaisen paskainen sisältä. Etupenkkien verhoilut olivat revenneet reunoista. Lattia oli täynnä roskia ja tuhkakuppi pursusi ylitse. Pelkäsin jakohihnan puolesta. Loppujen lopuksi muutamalla pysähdyksellä, ruokatauolla ja tankkauksella koko 700km matka meni 8,5 tuntiin. Sama aika menee yleensä uudemmillakin. Keskikulutus oli 7,1 litraa sadalla. Yllätti positiivisesti. Auto kesti, toimi hienosti ja tuntui kulkevan ja kiihtyvän aivan eri tahtiin, kuin oletin.Ralliäänetkin. Takavaimennin oli jäänyt samaan paikkaan, missä kylkiä oli kolhittu.

15.09. kävin rekisteröimässä auton omiin nimiini. Sen jälkeen sillä on ajettu sekalaisesti työmatkaa, viimeaikoina lähinnä satunnaisesti ja viikonloppuisin. Viikon hankinnan jälkeen vaihdatin jako.- ja kiilahihnat, käyntiä säädettiin tuloksetta.

Tällainen se oli

Ja vähän myöhemmin kanssa

Tämän jälkeen olen käyttänyt useita viikonloppuja ja iltoja. Hionut ruosteet pois, maalannut ovien alareunat ja peräluukkua, värivahannut, vaihtanut flektin anturia, massannut, laittanut radiota ja antennia, asentanut istuinpäälliset penkkeihin, kiillottanut muoviosia. Kaikkea on tehty, ja auto on takakulman oikomista lukuun ottamatta ihan hienossa kunnossa, kiiltääkin jopa.

Talvirenkaat ovat hyvät. Kesärenkaat eivät. Ostin kesäkumeille mangelsit, jotka hiekkapuhalsin ja maalaisin samalla värillä, kuin auto, ja lakkasin.
Viimeksi muokannut Mortus, 15 Marras 2008 00:10. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Mortus
Viestit: 19
Liittynyt: 09 Syys 2008 18:25
Jäsennumero: 7
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kokemuksia asteen kalliimmasta Polonezista

Viesti Kirjoittaja Mortus »

Tämän jälkeen olen ostanut autoon uudet kesärenkaat mangelseille. Bensansuodattimen laitoin, kun ei ollut. Masinolia on ajettu jokunen outeli tankista läpi.

8.11. otin auton halliin sisään tarkoituksena hioa helmat ja maalata korinvärisiksi. Homma meni överiksi ja nyt auto näyttää tuolta ja vähän enemmänkin hiotulta.

Nyt kun se on överinä, mietin maalautusta. Mielessä oli amis, mutta muutaman ammattimaalarin kommentti siitä, että ajan kanssa itse saa samaa jälkeä vähintään, on tilanne se, että nyt pitää laittaa varastolla muovit auton ympärille aluerajaukseen, ostaa ruisku ja vetää happomaali pintaan, ja päälle orkkisvärinen pintamaali. Katellaan sit sisustuksia ja muita myöhemmin jos jaksetaan ja tuo onnistuu. Jos maalaus ei onnistu, niin telalla oranssiksi 8-)

Kaikkea on tarkoitus tässä laitella, auto on harrastepelinä, ja vaikka ei ole tarkoitus pitää orkkiksena, on suunnitelma pitää auto hyvällä maulla hienona, eikä tehdä siitä mitään tuninglaitetta. Meininki on se, että jos pitää lisävalot laittaa, laitetaan tyyliin sopivat, mutta tummia takalaseja ei tule.

Lällärikalusto ja reilu metrinen piiska tulee, sillä linjalla joudun raiskaamaan.
Mortus
Viestit: 19
Liittynyt: 09 Syys 2008 18:25
Jäsennumero: 7
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kokemuksia asteen kalliimmasta Polonezista

Viesti Kirjoittaja Mortus »

Nyt auto on ruiskumaalattu. Kylkilistaan asti hioin metallille, ja pohjalla on kolme kerrosta Teknoksen teollisuusepoksia, Inertaa. Päällä neljä kerrosta kaksikomponenttista polyuretaanimaalia, saman valmistajan Teknoduria. Tehdaspinta se ei ole, mutta kohtuullisen hyvä, eikä ainakaan heti toivonmukaan kuki läpi.

Alusta on ruiskumassattu. Tectylin kotelosuojaa on kulunut noin neljä litraa ja body safe alustamassaa suunnilleen saman verran. Kuivatus 5kW lämmityspuhaltimien kera käynnissä. Muuten auto alkaa olemaan kasassa, puskurit yms. Huomenna tarkoitus repästä vielä sisäverhoilut kahdesta ovesta irti (menin ajattelematta laittaan ennen kylkilistojen laittoa), loput kiinni, listat kiinni ja ajoon.

Mikäli on pouta, eli ei oo plussakeliä, eikä kaikkia teitä oo suolattu, huomenna ajossa, kuvia tulee varmaankin. Uskoisin, että kori pysyy ainakin sinne 2009 syyskuun loppuun kunnossa, jolloin pitää leimata.
Apina
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Joulu 2008 12:48

Re: Kokemuksia asteen kalliimmasta Polonezista

Viesti Kirjoittaja Apina »

Hyvältä kuulostaa! Onnistuiko ajo miten?
Mortus
Viestit: 19
Liittynyt: 09 Syys 2008 18:25
Jäsennumero: 7
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kokemuksia asteen kalliimmasta Polonezista

Viesti Kirjoittaja Mortus »

Liikenteessää on, eilisestä asti. Jotain pientä fiksausta vielä, kuten roiskeläpät kiinni ja ikkunanveivit muuallekin, kuin kuskinoveen. Tänään ihmeteltiin FSO:n kanssa autoa paikallisella ABC:lla oikein parin silmäparin voimin.

Sähkövikaa vähän kuukauden seisonta pukkasi, mutta kyllä se siitä. Auto pelaa, ja on ihan kohtuu katsottavan näköinenkin. Värivahaus päälle, niin saa pienet virheet piiloon :)
Mortus
Viestit: 19
Liittynyt: 09 Syys 2008 18:25
Jäsennumero: 7
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kokemuksia asteen kalliimmasta Polonezista

Viesti Kirjoittaja Mortus »

Talven ja kevään sekä kesän aikana autolla on ajettu noin 2500 kilometriä. Talvella ajot rajoittuivat yhteen käyntiin Tottijärvellä, pariin käyntiin jääradalla ja muutamaan lyhyeen ajoon. Muuten auto seisoi välillä sisällä lämpimässä hallissa, välillä ulkona kokopeitteen alla. Koko ajan liikennekäytössä ollen.

Keväällä auto sai ensimmäistä kertaa valkoiset mangelsinsa alle. Kesään ja kesän aikana autolla on ajettu säännnöllisen epäsäännöllisesti, keskimäärin noin päivänä-kahtena viikossa. Mitään ongelmia ei ole ollut vasemman puolen vilkkua lukuunottamatta. Tämän vian sain korjattua poistamalla yhden maadoitusjohdon ja liittämällä yhden irtonaisen eri paikkaan.

Em. toimenpiteen jälkeen kävin "kylmiltään" katsastuskonttorilla auton kanssa. Kovasti ihmeteltiin, että ei paljon näe enää. Lasinpesurin säiliö oli tyhjä, mutta siitä mainittiin suullisesti kun kysyttiin, toimiiko pesuri. Toisen takajarruvalon polttimo oli palanut ja toisesta etupyörästä puuttui pultti. Huomioitavaa, että ennen katsastusta en kiertänyt edes autoa, saati katsonut, palavatko mitkään valot. Päästöistä tapahtui sitten hylkäys. HV-pitoisuus oli 620 ppm, kun rajaja on 600. Myös happipitoisuus oli liian suuri, 8,9%.

Toissapäivänä nostin auton trukilla ylös ja katselin pakoputken. Vuotohan siellä oli, paikkasin reiän paikkausnauhalla. Happipitoisuuden pitäisi sillä tasoittua. Eilen vein auton tutulle korjaamolle säädettäväksi ja päästölappua varten. Laihalla oli käynyt, koska HV-pitoisuus tippui säädön jälkeen alle 90 lukemiin. Hiilidioksidi vastaavasti nousi, mutta pysyi hyvänä. Myös auton käynti kuuleman mukaan parani huomattavasti. Huomenna hakemaan ja katsomaan tuloksia:)
Vastaa Viestiin