Kokemuksia halvasta Polonezista

FSO-keskustelua joka ei muihin luokkiin sovi
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Kokemuksia halvasta Polonezista

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 01 Marras 2008 21:20

Ostin 3.4.2008 Eurasta 260 eurolla FSO Polonez 1.5 SLE:n vuodelta 1988. Hankintahinnan päälle tuli muutama kymppi verorästejä. Auto on ollut ajossa siitä lähtien, lukuunottamatta kesäkuusta elokuuhun ulottunutta liikennekäytöstäpoistoa. Noin 5000 km olen päästellyt varsin vähäisillä huolilla marraskuun alkuun mennessä. Autolla on ajettu yhteensä noin 110000km, joskaan lukemasta ei ole täyttä varmuutta koska autossa on toinen tai kolmas mittaristo menossa. Aloitin pitämään autosta päiväkirjaa 10.10.2008. Ennen päiväkirjaa olen vaihtanut autoon bensapumpun, etujarrupalat, öljyt, jäähdytinneste, suodattimet, Special-malliset istuimet, takarenkaat, laturin jännitteensäätimen, takajousien takakiinnikkeet ja bensatankin. Erikoisina tapauksina mainittakoon se, että auton vuotava alkuperäisbensatankki oli pitkään korvattuna pesunestesäiliöllä. Autolla on myös hinattu kahta tien päälle hajonnutta länsiautoa.

10.10.08, 81369km
*Lisätty 7 dl Teboil Moniaste 10W-30-moottoriöljyä
*Puhdistettu kampikammion tuuletusjärjestelmä
13.10.08, 81417km
*Kuljetettu sähköpianoa. Havaittu kahdessa osassa kääntyvä Special-mallinen takaselkänoja käytännölliseksi
16.10.08, 81526km
*Tankattu 20 litraa, 1,339e/l Teboil Express Paperitiellä. Sataa kaatamalla, latausvalo ei ota himmetäkseen
17.10.08, 81576km
*Hall-anturin johdon liitin irtosi johdosta aamuruuhkassa 1-tien ja Kehä I:n risteyksessä, korjattu teipillä
18.10.08, 81753km
*Lisätty 6 dl Teboil Moniaste 10W-30-moottoriöljyä
19.10.08, 81763km
*Polttoaine loppui bensamittarin hurjan virhenäyttämän takia, tankattu ainoaa käsilläolevaa bensaa, n. 7 vuotta vanhaa kaksitahtibensaa. Käynti heikkoa ja savutus voimakasta. 10 km myöhemmin päästy Nastolan Nesteelle tankkaamaan 29,5L (1,404e/l)
23.10.08, 81912km
*Ei startannut ilman huikkabensaa
*Vaihdettu 7 km myöhemmin pikimusta bensasuodatin uuteen (ABC Nihtisilta, 2,20e). Havaittu reikä pakoputken etuosassa.
*Havaittu pölähdyksiä kovassa kiihdytyksessä. Takana ollut BMW tuli kaasu pohjassa ohi ja kuljettaja näytti kansainvälisiä käsimerkkejä. Myöhemmin ilmiö loppui.
*3 km myöhemmin havaittu vasen takavalo epäkuntoiseksi
25.10.08, 81940km
*Tankattu 20,21L, 1,299e/l, Teboil Express Paperitie
1.11.08, 82052km
*Poliisiauto pysäytti Jakomäentiellä Helsingissä. Puhalluttivat ja valittivat maksamattomasta ajoneuvoverosta. En tiennyt moisesta verorästistä, ja ilmoitin hoitavani asian ensitilassa. Antoivat puhelinnumeron, johon minun tulee ottaa yhteyttä ensitilassa virka-aikana. Uhkasivat että seuraavalla kerralla poliisi ottaa rekisterikilvet pois.
2.11.08, 82070km
*Löydetty maksamaton verolippu, maksettu se korkoineen (19,90e)
5.11.08, 82080km
*Tankattu 16,15L, 1,239e/l, Teboil Express Paperitie. Laitettu myös jäädyttäjän eteen suojamuovi; huurteet hävisivät kertaheitolla
6.11.08, 82129km
*Havaittu jäähdyttimen puhaltimen anturi vialliseksi. Ostettu sytytysjohto (3,90e) ja puhaltimen anturi (9,90e) Espoon Motonetista. Vaihdettu kakkossylinterin surkea Biltema-sytytysjohto uuteen.
7.11.08, 82188km
*Vaihdettu puhaltimen anturi ja korjattu vasemman takavalon ja vasemman pysäköintivalon kontaktihäiriöt
10.11.08, 82245km-82262km
*Kitattu 2 reikää takalokasuojista ja yksi pakoputkesta
*Tankattu 8,03 litraa (St1 Mäkkylä, 1,244e/l)
*Viety katsastukseen (IHA-autokatsastus, Helsinki, 62e). Tulos: Ajokielto. Viat: Päästöt (CO 8%) (ajokielto), suuntavalot vilkkuvat liian hitaasti, vilkkumisväli 3 sek (korjauskehotus), moottorin öljyvuoto takapäästä (korjauskehotus). Suulliset huomatukset oikean puolen raidetangon pään suojakumista ja peruutusvalon vilkkumisesta
Kuva
*Vaihdettu sytytystulpat (8e, Motonet Vantaa)
13.11.08, 82275km
*Lisätty 0,5 litraa Teboil Moniaste 10W-30-öljyä
*Viety auto huoltoon (Autohuolto Harklin, Helsinki)
18.11.08, 82275km-82296km
*Haettu auto huollosta (265,50e). Olivat puhdistaneet kaasuttimen, säätäneet, vaihtaneet taas uudet tulpat ja ottaneet päästölapun
*Viety päästölappu katsastusasemalle, saatu vuosi ajoaikaa
*Havaittu huonoa käyntiä kylmänä, ominaisuus hävisi muutamassa päivässä ja 50 km ajon jälkeen
*Päätin, että lopetan tankkauksien kirjaamisen johtuen suuresta työn määrästä
*Ostettu uudet lasinpyyhkijät (Bosch Spoiler 12,90e, Motonet Espoo) ja sytytysjohtosarja (17,90e)
20.11.08, 82310km
*Vaihdettu talvirenkaat alle
*Vaihdettu palanut radion sulake
23.11.08, 82364km
*Jääty jumiin liukkaaseen ylämäkeen. Pitkällisen suunnittelun ja vauhdinoton jälkeen pääsin mäen ylös.
28.11.08, 82523km
*Lisätty litra öljyä

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia halvasta Polonezista

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 15 Marras 2008 17:28

Tämän auton hankinta oli pitkälti sattumankauppaa. Harmaan 1.6 SLE:n etupyöränlaakerit olivat alkaneet huutaa riitasointuja ja tiesin, että uusien laakereiden tilausaika on nelisen viikkoa. Työpäiväni alkoivat 6.00 hieman turhan kaukana, joten oli tarvis saada joku kulkuneuvo alle. Eräänä perjantai-iltana selailin Nettiautosta soveliasta kulkinetta, lähinnä joku länsiauto oli mielessä, koska Nettiautossa ei ollut pitkään aikaan tarjolla katsastettuja FSO-tuotteita.

Osuin kuitenkin erään Polonezin myynti-ilmoitukseen. Autossa kiinnitti suunnatonta mielenkiintoa jännä ruskea verhoilu ja hienot kylkiraidat. Katsastuskin oli pitkään voimassa. Myös hieman vanhempi vuosimalli kiinnosti. Jahkailin ilmoituksen kanssa viitisen minuuttia, kyselin hieman tutuilta josko joku olisi suostuvainen lähtemään Rauman kupeeseen seuraavana päivänä.

Sain järjestettyä kyydin, ja sitten soitin myyjälle. Kyselin autosta perustiedot, lähinnä viat ja muuta ajoa haittavaa. Ilmeni, että muuta ongelmaa ei juuri ole kuin bensatankki, joka vetää n. 7 litraa kiitos täyttöputken kupeessa olevan ruostevaurion. Kuitenkin hän sanoi, että on omistanut auton vain pari päivää, joten hän ei ole tarkemmin ehtinyt perehtyä asiaan. Kuulemma auto tuli muiden autokauppojen kaupanpäällisinä Rauman Delta-autosta. Myyjä kertoi autossa olevan kahdet renkaat, joista ainakin kesärenkaissa on pintaa. Sovin, että tulen lauantai-iltana katsomaan autoa, noin kahdeksan aikoihin. Myyjä kertoi osoitteensa, ja pienellä kartan selauksella ilmeni että laite on varsin monen mutkan takana. Kuitenkin kirjoitin pääkohdat reitistä ylös, ja uskoin osaavani.

Seuraavana päivänä sain porukan kasaan vasta viideltä, ja kuuden aikoihin olimme valtatie 2:lla suuntana Harjavalta ja sieltä kohti Huhdan kylää. Kaverini sai Saabin liikkumaan varsin reipasta tahtia, ja klo 21 aikoihin olimme jo kakkostiellä eksyksissä. Soittelin myyjälle, ja hän ohjeisti tarkemmin. Päädyimme pikkutielle, josta ristesi oikean niminen tie, joka ei kuitenkaan johtanut mihinkään. Soitin taas myyjälle, ja ilmeni että tien nimi on kyllä oikea mutta kunta on väärä. Muutaman U-käännöksen jälkeen päädyimme iltahämärissä maatalon pihaan, jossa seisoi Polonez, jonka perä roikkui lievästi.

Auto käynnistyi kuin palmun alta, ja tuntui todella reippaalta kun ajoin sillä pienen lenkin. Mittarivaloista toimi vain öljynpainemittarin ja lämpömittarin valaistus, joten nopeusmittarin tarkastelu sujui hyvin vain valaistuilla tieosuuksilla. Kuitenkin yleisvaikutelma oli varsin positiivinen ja tietyllä tavalla "Retro", vanhanmalliset tuuletussuuttimet, ruskea verhoilu ja kromilistat luovat hienon tunnelman. Vastoin myyjän sanomaa, latauksen merkkivalo paloi. Kävin valittamaan että en halua toistakin laturivikaista Polonezia, joten hän suostui alentamaan hinnan 280 eurosta 260 euroon. Menin sisälle tekemään paperit. Kun raha oli vaihtanut omistajaansa, Polonezin entinen omistaja halusi myydä minulle myös kilvettömän 1,5 miljoonaa ajetun Mercedes-Benz 200D:n. Kieltäydyin kohteliaasti. Sain autoon myös toiset avaimet, joissa oli upea "FSO Polonez - NEW!"-avaimenperä, takanaan Maanteho oy:n logo. Selvää keräilykamaa. :D

Ajelimme letkassa pois myyjän luota, ja menimme Eurajoelle tankkaamaan. Auton tankki veti todella huonosti polttoainetta, ja ylimääräinen valui pois. N. 15 eurolla sain tankattua autoa. Eräällä matkassa mukana olleella kaverilla oli Raumalla tuttuja, joten päätimme mennä sinne syömään ja tapaamaan näitä tuttuja. Ajelimme muutaman kierroksen keskustan ympäri, kun emme löytäneet etsimäämme Kebab-ravintolaa. Löysimme vihdoin paikan, ja söimme. Matkakorvauksena jouduin tarjoamaan Saab-kuskille aterian, jonka tein aivan mielelläni.

Raumalla vietimme tovin aikaa, jouduimme mm. kuljettamaan raumalaista nuorisoa baariin. :D Erään kuskattavan mukaan ajoin liian isoilla kierroksilla, hän ei varmaankaan ollut tottunut Polonezin urheilullisiin ääniin. :lol: Raumalla päätimme, että kun näin pitkälle olemme päässeet, niin käydään samalla vaivalla Turussa. Turkuun tulimme kahden aikoihin yöllä ja baarista palaavien turkulaisten joukko oli suorastaan jyräävä. Turussa emme viettäneet kuin muutaman kymmentä minuuttia, kun emme onnistuneet löytämään soveliasta kahvipaikkaa. Turussa huomasimme myös, että uuden hankintani takavalot eivät toimi. Hieman hasardia pimeässä.

Turusta lähdettyämme meidän piti taas tankata, tällä kertaa Tammisillan ABC:llä, Paimiossa. Suunnittelimme hieman porukan jakautumista kulkuneuvoihin, ja jatkoimme kahvien jälkeen ykköstietä kohti Espoota. Polonezin mittarivirhe osoittautui reippaanpuoleiseksi, mittarin mukaan 140km/h vastasi noin 115km/h, :shock: jos Saabin mittaria on uskominen. Meno ainakin tuntui nopealta. Ajelin edellä, ja saavuin Leppävaaraan n. 3.40. Odottelimme tovin Saabia, ja Saabin valoissa sain napattua ensimmäisen kuvan uudesta autostani. Painelin siltä seisomalta suoraa nukkumaan.

Seuraavana päivänä luin Lada-kerhon keskustelualuetta, ja autojen bongausketjussa joku sanoi bonganneensa valkoisen Polonezin Raumalla. Jännää, kun aina maakunnissa tulee bongatuksi mutta ei koskaan pääkaupunkiseudulla :P Päätin ajeluttaa autoa muutaman kilometrin, ja samalla tutkin tarkemmin, mitä tulikaan ostettua. Lokasuojan kaaret tuntuivat rapeammilta kuin olivat illalla näyttäneet. Takapenkiltä löytyi sytytysyksikkö ja takakontista liian kapeat Barumin talvirenkaat huonosti maalatuilla Fiat 127:n vanteilla, jotka olivat ihan lopussa. Ajelin aika kyytiä edeltävänä yönä kohti kotia. Tässä valossa renkaiden tarkastelu tuotti aika järkytyksen, koko sarja oli pinnoitettu - jota en ollut pimeässä huomannut - ja takarenkaat pinnaltaan osittain alle 2 milliset.

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia halvasta Polonezista

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 06 Helmi 2009 17:30

Myin mattavalkoisen kostajan hetki sitten eräälle FSO-klubilaiselle. Toivon hänelle luotettavia kilometrejä klassikon ratissa! :)

Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 336
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia halvasta Polonezista

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi » 26 Marras 2014 11:31

Polonezi saatu lahjoituksena takaisin. Leima loppuu kuun vaihteessa ja kiertokangen laakeri naputtaa. Lykkäsin auton talvisäilöön, keväällä voisi aloittaa katsastusremontit ja koneenvaihdon.

Rimmed762
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Elo 2018 23:02

Re: Kokemuksia halvasta Polonezista

Viesti Kirjoittaja Rimmed762 » 21 Kesä 2019 17:41

Polonez vaihtanut omistajaa allekirjoittaneelle.

Työtähän se kaipaa ja lähiaikoina olisi tarkoitus siirtää hitsattavaksi.

Tähän mennessä hankittu:
Kaikkiin kulmiin uudet jarrulevyt, -palat ja -satulat.
Kaasuttimen korjaussarja
Käytetyt 14" Fiatin aluvanteet pultteineen
Uusi Ladan käsipumpullinen polttoainepumppu
Klubin purkuautosta tuli lunastettua etusiivet
Lisäksi materiaalia huoltoa varten, suodattimet (ilma ja polttoaine), tulpat...

Työtä siis edessä. Yleisilme sisältä oli sellainen, että tämän halusin.

Vastaa Viestiin