FSO 125p 1500 Pickup Paketti 1987

FSO-keskustelua joka ei muihin luokkiin sovi
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 422
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: FSO 125p 1500 Pickup Paketti 1987

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Oikea takajarrusatula piti vielä purkaa ja kasata, koska painintappi ei enää liikkunut. Käsijarrumekanismi oli aivan jumissa ja vaati isohkoa lekaa irrotakseen. Kasasin jarrusatulan uusilla kumeilla, nyt se on yhtä hyvä kuin uusi. Jarrut ilmasin nopeasti, mutta koeajon perusteella poljintuntuma on vähän omituinen, olisikohan jonnekin vielä jäänyt vähän ilmaa. Saattaa myös olla, että outo poljintuntuma johtuu jostain muusta, tiedä häntä. Ehkä tuo uusi jarrupääsylinteri vaatii vielä vähän sisäänajoa.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 422
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: FSO 125p 1500 Pickup Paketti 1987

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Ryyppyvaijeria piti vähän herkistää, että sai auton käymään tyhmäkäyntiä lämpimänäkin. Saattaa olla kyllä saasteet siinä määrin sekaisin että kaasutinta pitää säätää katsastukseen.

Samalla ihmettelin tätä välipohjaratkaisua. On ainakin riittävästi kotelosuojattu, mutta onneksi sieltä löytyi ruosteista kettinkiä kompensoimassa. :mrgreen: Joku/jotkut luukut voisi aikansa kuluksi rakentaa, niin välipohjaan pääsisi jotenkin näppärästi käsiksi. Mieluusti lukollisena tilana, sillä sitä Pollessa ei todella ole liikaa.

Kuva
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 422
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: FSO 125p 1500 Pickup Paketti 1987

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Vahasin auton, varmaan laitteen ensimmäinen vahaus ikinä. Maalipinta on yllättävän hyvässä kunnossa. Massarajaa on jossain välissä nostettu paukkupullolla ovien alareunan tasolle, joten ylimääräisiä maaliroiskeita kyllä on. Jos jaksaisi ja viitsisi niin voisi maalata auton alaosan uudestaan ja vaihtaa vääntyneen takapuskurin.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 422
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: FSO 125p 1500 Pickup Paketti 1987

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Ärsytti liikaa tekemällä tehty kaksivärimaalaus. Maalasin auton alaosan paukkupullolla. Motipin 45400 on väriltään hyvin lähellä alkuperäistä, saa kelvata. Tuskin kovin kestävä maalaus, mutta riittää että säilyy Idän ihmeisiin asti. :oops:

Varasin perjantaille katsastusajan, jännittää. :mrgreen:
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 422
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: FSO 125p 1500 Pickup Paketti 1987

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Katsastettu huomatuksitta. Nyt Idän ihmeissä LE Special -autokunnan kanssa odottamassa muita saapujia.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 422
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: FSO 125p 1500 Pickup Paketti 1987

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Idän ihmeissä ostin autoon alkuperäisen kierroslukumittarin. Ulkonäkö on hieno, FSO-autoissa tunnutaan panostavan mittarien muotoiluun ihan mallista riippumatta. Vielä pitäisi johdotus rakennella.
Liitteet
DSC_0565.jpg
DSC_0565.jpg (154.81 KiB) Katsottu 17427 kertaa
DSC_0571.jpg
DSC_0571.jpg (80.78 KiB) Katsottu 17427 kertaa
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 422
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: FSO 125p 1500 Pickup Paketti 1987

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Johdotus rakennettu ja mittari toimii.

Samalla tuunasin autoon myös ilmanottoaukkojen lumisuojat. Metallirakenteiset korinväriset suojat istuvat auton muotoihin varsin hyvin.

Kuva

Aloitin takapuskurin restaurointiprojektin. Nykyisen puskurin kumilistasta puuttuu pätkä ja puskurin vasen pääty on vääntynyt. Pengoin varaosavarastostani suoran puskurin, jossa oli pieniä ruostevaurioita. Käsittelin ulkopinnan ruostevauriot Dinitrolin Annitrol-litkulla, siis käytännössä fosforihapolla. Ulkoasusta tuli jo hieman parempi. Vahasin puskurin kahteen otteeseen, jotta sain seisonnasta tulleita pinttyneitä likatahroja sekä happoroiskeita pois. Sisäpuoli oli varsin lohduttoman näköinen, ja ruosteensyöjää sai kulumaan reippaasti. Nyt puskuri on ruosteensyöjät sisäpinnassaan, huomenna jos katsoisi lopputuloksen. Varsinainen asentaminen menee varmaan ensi viikon puolelle, koska yllättäen pihaani tuli yksi hajonnut länsiauto, joka pitäisi saada pikapikaa kuntoon. :roll:
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 422
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: FSO 125p 1500 Pickup Paketti 1987

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Hajonnut länsiauto saatu lykättyä pihasta toimivana pois ja tärkeämmille projekteille tuli taas aikaa.

120 tkm huolto tehty suurimmaksi osaksi mittarilukemalla 14100 km, kun aiemmasta huoltohistoriasta ei ollut tietoa. Perusjutut eli öljynvaihdon ja jarruremontin olin saanut jo tehtyä ennen katsastusta. Lisäksi latausvirtapiiri tuli remontoitua heinäkuussa. Nyt tein seuraavat:

A. Määräaikaishuollot.
1. Tarkasta ja kiristä
Putket ja niiden liittimet ja pakoputkiston kiinnitys Tarkastettu heinäkuussa
Pääkomponenttien varmistamattomien pulttien ja muttereiden kiinnitys runkoon ja koriin Tarkastettu heinäkuussa
2. Tarkasta ja säädä tarpeen mukaan
Venttiilinvälykset Säädetty, jouduttu vaihtamaan koko keinuvipupukki johtuen tyhjää pyörivästä säätöruuvin mutterista. Saatu varaosakeinuvipupukki klubin purkuautosta. Venttiilikopan vuotava tiiviste vaihdettu ehjään korkkitiivisteeseen. Uusi tiiviste löytyi sopivasti erään klubilaisen Polonezin viime syksyn kansiremonttia varten ostamastani yläpään tiivistesarjasta (Fiat 1500 Cabrioletin sarjana myyty).
Käsijarruvivun liike Säädetty heinäkuussa jarruremontin yhteydessä
Jarru- ja kytkinpolkimen vapaaliike Todettu olevan ohjearvoissa
Kiilahihnan kireys Vaihdettu kiilahihna johtuen sen huonosta kunnosta
Polttoaineen pinnan korkeus kohokammiossa, joutokäynnin säätö Ei tehty muutoksia, todettu käynnin olevan moitteeton
Ohjauksen vapaaliike Ei havaittu säätötarvetta
3. Tarkasta jarrujen kitkapalojen kuluneisuus ja puhdista jarrusatulat tarvittaessa Tarkastettu heinäkuussa, puhdistettu takajarrusatulat
4. Säädä etupyörien laakereiden välys Tarkastettu vasen ja todettu hyväksi, säädetty oikea
5. Tarkasta venttiilikoneiston hammashihnan kunto Vaihdettu
6. Vaihda venttiilikoneiston hammashihna Vaihdettu. Hihnan saannissa oli aiempaa suurempia haasteita. Aiemmin hihnan sai paikallisesta varaosaliikkeestä tilaamalla, nyt se piti tilata Iso-Britanniasta Ebayn kautta. Hintaa hihnalle tuli posteineen 23 euroa. Hihnan valmistaja Gates.
7. Puhdista kampikammion tuuletusputket ja -kanavat Todettu muiden huoltotoimenpiteiden yhteydessä kampikammion tuuletuksen toimivan
8. Vaihda sytytystulpat Tarkastettu tulpat ja todettu ne vastikää vaihdetuiksi. Säädetty kärkiväli ja puhdistettu karstat pois.
9. Tarkasta ja säädä tarpeen mukaan sytytyksen ajoitus Ei tehty vielä, koetan keretä lähiaikoina.
10. Tarkasta vuodot
Voimansiirto Perä ja vaihteisto vuotaa, ei jätä lätäköitä, ei aiheuta toimenpiteitä. :roll:
Jäähdytysjärjestelmä Ei vuotokohtia havaittu. Nestettä kuitenkin häviää hissukseen, kipattu paikkausainepurkki jäähdyttimeen.
Polttoainejärjestelmä Tankkivarusteen kohdasta vuotaa. Tarkkaa vuotokohtaa ei kyetty paikallistamaan, seurataan tilannetta.
Jarrujärjestelmät Ei vuotoja.
11. Tarkasta akun varaustila, puhdista ja voitele akun navat ja johdinliittimet Hoidettu laturiremontin yhteydessä Heinäkuussa
12. Vaihda
Polttoainesuodatin Todettu riittävän puhtaaksi, jätetty seuraavalle huollolle.
Ilmanpuhdistinelementti Vaihdettu
13. Tarkasta renkaiden kunto Kulutuspintaa n. 8 mm, epätasaista kulumista ei havaittu.

B. Voiteluhuollot
1. Vaihda moottoriöljy ja suodatin Vaihdettu. Edellinen öljynvaihto tehty 2000 km aiemmin, mutta koettiin aiheelliseksi vaihtaa johtuen öljyjen mustuudesta. Ennen vaihtoa käytetty moottorinpuhdistusaineet öljyn seassa. Uutena öljynä Teboil Gold-S 5W-40, öljynsuodattimena Boschin etelä-afrikkalainen tuote(!)
2. Tarkasta öljymäärät ja lisää tarvittaessa
Vaihteiston ja taka-akselin öljy Taka-akselin öljymäärä todettu oikeaksi. Vaihteistoöljyn tulppaa ei saatu auki, yritetään myöhemmin suuremmalla väkivallalla.
Jarruneste Tarkastettu oikeaksi.
3. Öljynvaihdot
Vaihteisto Suoritetaan, jos öljymäärän tarkastuksen yhteydessä havaitaan öljy kuluneeksi.
Taka-akseli Tehty Heinäkuussa.
4. Voitele
Etupyörien laakerit, ovien saranat, ovien lukot, istuimien selkänojien saranat ja istuimien liukukiskot, moottoritilan kannen ja takaoven (tavaratilan kannen) lukot ja polttoaineen täyttöaukon kannen saranat Etupyörien laakerit ja ovien lukot voideltu. Muut todettu olevan riittävän hyvässä rasvassa.
Käynnistinmoottori Ei koettu tarpeelliseksi.

C. Tarkastukset
1. Tarkasta ja säädä tarvittaessa
Ajovalojen suuntaus Todettu 2 viikkoa aiemmin katsastuksessa hyväksi
Etupyörien auraus Ei havaittu merkkejä virheellisestä aurauksesta, ei tehty muutoksia.
Latauksen jännitteensäädin Tarkastettu heinäkuussa.
2. Tarkasta laturi ja käynnistysmoottori ja vaihda niiden hiilet (jos tarpeen) Tarkastettu heinäkuussa. Käynnistinmoottoriin ei kajottu
3. Koesta jarrut ja käsijarru jarrudynamometrissä Todettu 2 viikkoa aiemmin katsastuksessa hyväksi

Lisätyönä vaihdettu virranjakajan kansi ja pyörijä, johtuen virranjakajan kannen puuttuvasta keskihiilestä.
Kuva
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 422
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: FSO 125p 1500 Pickup Paketti 1987

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Sadepäivän kunniaksi moottoritila pesty huollon öljyroiskeista.. Vielä jäi imuilmakaukaloon pinttynyttä mustaa töhkää, mitähän ihmettä se mahtaa olla? Samalla huomattu, että matkustamon lattialle tulee sateella vettä. :roll:

Kuva
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 422
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: FSO 125p 1500 Pickup Paketti 1987

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Polle myyty nimimerkille ö..speed? Lahteen.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vastaa Viestiin