Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

FSO-keskustelua joka ei muihin luokkiin sovi
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 383
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Tästä katkesi vuosi sitten Italiasta tilaamani pakoputken kiinnityskumi, jonka takia putki retkautti etuputken edessä olevan liitoksen auki... Vaihdoin tilalle romulaarista alkuperäiset Stomil Sanok -kumit ja askartelin putken paikalleen. Toivottavasti pysyy... Putki tuntuu noin 5 cm liian lyhyeltä / olevan liian edessä, tutkin josko saisin etu- ja väliputken liitoksen aukeamaan, josko siinä olisi pelivaraa taaksepäin.
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 383
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Askarreltu putkeen pari klemmaria kiinni ja käytelty auto lämpimäksi. Kaikki tuntuu toimivan. :) Samalla säädelty korvakuulolta tyhjäkäyntiseosta hieman, syksyisten havaintojen mukaan käy kovin rikkaalla.
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 383
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Vaihdettu moottoriöljyt ja suodatin. Tällä tuli ajeltua viime kevään ja -öljynvaihdon jälkeen reilu 1000 km, nyt mittarissa n. 4090 km jos oikein katsoin, ja toisella kierroksella mennään. Pesty voimalinja sekä pohja, josko selviäisi, mistä moottorin likaava öljyvuoto on peräisin.
Liitteet
IMG_20210303_184037.jpg
IMG_20210303_184037.jpg (3.6 MiB) Katsottu 781 kertaa
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 383
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Kuljettajan oven lukon palautusjousi katkesi joskus viime vuonna. Tongin aarrevarastostani tilalle uuden, ehjän jousen, nyt toimii taas. Tutkin muutamaa eri lukkomekanismia, mutta päädyin lopulta käyttämään auton alkuperäistä, sen välykset ovat lopulta siedettävällä tasolla.
PXL_20210307_102317011.jpg
PXL_20210307_102317011.jpg (3.48 MiB) Katsottu 758 kertaa
PXL_20210307_102335359.jpg
PXL_20210307_102335359.jpg (4.48 MiB) Katsottu 758 kertaa
PXL_20210307_102532150.jpg
PXL_20210307_102532150.jpg (2.38 MiB) Katsottu 758 kertaa
PXL_20210307_103955300.jpg
PXL_20210307_103955300.jpg (3.2 MiB) Katsottu 758 kertaa
Löysin lisäksi kaksi ruostereikää, tulee hitsaushommia...
IMG_20210306_134552.jpg
IMG_20210306_134552.jpg (3.77 MiB) Katsottu 758 kertaa
IMG_20210306_134512.jpg
IMG_20210306_134512.jpg (3.12 MiB) Katsottu 758 kertaa
Rimmed762
Viestit: 118
Liittynyt: 04 Elo 2018 23:02

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja Rimmed762 »

Tutun näköinen alue.

Kuva

Kuva

Onneksi rakenne on tuolla melko yksinkertainen. Ei pahin paikka korjattavaksi.
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 383
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Jep, eiköhän tuohon tervettä peltiä saa kohtuullisellisella vaivalla...

Suurkiitos edellisiä paremmista takavalojen pohjista, nyt myös vasen takavalo toimii - aiemmissa varsinaisen takavalon (miksi sitä nyt kutsutaan? Se mikä palaa kun parkit on päällä) polttimon kannan muovi oli murtunut, joten polttimo pysyi kehnosti kiinni, joka johti valojen satunnaiseen pimenemiseen.

Kuva
Näyttää orvolta ilman takavaloa, jostain syystä en ottanut kuvaa lopputuloksesta.

Kuten tuolla vaihtokelpoisessa osissa toin esille, bongasin puuttuvan kumitulpan vasemman takapyörän kotelosta. Tulpan etsiminen oli kiintoisaa salapoliisityötä, mutta lopulta Jeep-osa 55397226AA osoittautui sopivaksi pienellä mattoveitsikäsittelyllä.
Kuva

Pesin myös auton pohjan ja annoin kuivua reilun viikon. Tässä yhteydessä löytyi myös nuo edellisessä postauksessa mainitut ruostevauriot. Tuuttasin koteloihin - kunhan ensin totesin ne kuiviksi ja vapaaksi kompostista - kotelosuojaa. Enpä tiedä, onko tuosta hyötyä, mutta ainakin jotain henkistä rauhaa tuo voi tuoda.

Lisäksi leikin puristuspainemittarilla, keskimmäisten sylinterien paine on vähän matalampi kuin reunimmaisissa, mutta ero ei mikään ihan huimaava ole. Ehkä voidaan hyväksyä 105 tkm ajetulle FSO:n moottorille.
Kuva
11,6 Bar sylinterissä 1
Kuva
11,1 Bar sylinterissä 2
Kuva
11,3 Bar sylinterissä 3
Kuva
11,6 bar sylinterissä 4

Kuva
On se hieno
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 383
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Pääsiäisenä hitsattiin paikat noihin pariin ruostekohtaan. Pari viikkoa sitten havaitsin reiän ajovaloumpiossa, tietenkin piti hajota se harvinaisempi Zelmotin hehkulankaumpio, ei Hellan H4, jota nyt on kaikki hyllyt pullollaan. :evil: Zelmoteja ei ollut enää yhtään ylimääräistä, joten jouduin laittamaan H4:t myös sisempiin valaisimiin. :( Pitää etsiä jostain Zelmot.

Lisäksi kuljettajan oven lukko heitti henkensä, tällä kertaa siis lukitusominaisuus. Pitää tutkia, liittynee tuohon aiempaan oven lukkomekanismin purkamiseen. Toimihan se ainakin 10 käyttökertaa.

Ryyppy hajosi samassa yhteydessä kun kuljettajan oven lukko ryytyi ja ajovalosta löytyi reikä. Polonez ei oikein tahdo lähteä ilman ryyppyä käyntiin, joten pari starttia joutui kikkailemaan pilotilla.

Tänään kävin katsastamassa auton. Ajovalojen suuntausta piti vähän hienosäätää lampunvaihtoprojektin jäljiltä ja seos saisi olla rikkaammallakin. Onneksi meni kuitenkin läpi.

Katsastusreissun jälkeen löytyi syykin:
Kuva

Kaasuttimen kannen puolella olevat ryypyn toimilaitteet olivat räjähtäneet kaasuttimen kurkkuun. Tuossa kohtaa on noiden osien lisäksi kai yksi lukkorengas ja peltilätkä, niitä ei mistään löytyneet, varmaan päätyneet pakoputken kautta maantielle :?

Pienellä pähkimisellä ja neuvojen kysymisellä päädyin vaihtamaan yhdestä raatokaasuttimesta kaasuttimen kannen tuohon alkuperäiseen kaasuttimeen, koska varsinaisia varaosia ei sattunut olemaan juuri tuohon kohtaan kaasutinta.

Nyt ryyppy taas toimii ainakin siten, että auton saa tulille, mutta käynti voisi kylmänä olla parempaakin. Lämpimänä toimii hyvin. Pitää jatkaa tutkimuksia kunhan vähän toipuu tästä remontoinnista.
Vastaa Viestiin